W czasie tegorocznych targów MSPO spółka Rosomak S.A. zaprezentowała nową koncepcję swojego kołowego transportera opancerzonego w układzie 6×6. Skrócony Rosomak był już prezentowany w 2017 roku z wyrzutnią pocisków przeciwpancernych Spike NLOS, ale obecna konstrukcja znacznie się od niego różni.

Wersja z 2017 roku to był w zasadzie standardowy Rosomak, z którego wyjęto jedną oś i skrócono środkową część kadłuba. Model z 2019 roku ma całkowicie przekonstruowany przód, a cały pojazd bardzo przypomina zaprezentowaną w czasie Eurosatory 2018 Patrię 6×6. Fiński pojazd jest mieszanką transporterów XA-200 i AMV 8×8, z którego wzięto między innymi układ jezdny. Podobnie jak Patria 6×6, tak i nowy Rosomak na kabinę w typie samochodów ciężarowych z dużą przednią szybą i drzwiami dla załogi. Oba pojazdy z zewnątrz różnią jedynie małe szczegóły konstrukcyjne, a największymi są inny kształt falochronu, liczba wycieraczek i inne stopnie do kabiny.

Według producenta zmniejszenie wymiarów i masy (7,5 metra długości, masa maksymalna 22 tony) przy zachowaniu dotychczasowego napędu czyni z Rosomaka 6×6 pojazd bardzo manewrowy i łatwy w prowadzeniu nawet w trudnym terenie. Transporter może się rozpędzić do 100 kilometrów na godzinę, a zasięg maksymalny wynosi 700 kilometrów.

Na targach pojazd został zaprezentowany w wersji pływającej, ale z tego wyposażenia można zrezygnować. Standardowe opancerzenie jest na poziomie STANAG 2, ale poprzez montaż dodatkowych paneli może być wzmocnione do poziomu STANAG 4. Dzięki zastosowaniu rozwiązań znanych z samochodów ciężarowych i współdzieleniu części z Rosomakiem 6×6 nowa wersja ma być łatwa i tania w obsłudze i naprawach.

Wydaje się, że Rosomak 6×6 ma być przede wszystkim podwoziem dla wariantów specjalistycznych, jak prezentowany już w 2017 roku niszczyciel czołgów czy transporter moździerza. Zapas mocy i masy pozwala na zabudowanie wielu rodzajów wyposażenia specjalistycznego. Być może Ministerstwo Obrony Narodowej powinno przemyśleć wymagania na niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza, który dopuszcza jedynie podwozia gąsienicowe.

Inne artykuły o MSPO 2019:

Maciej Hypś, konflikty.pl