Madagaskarskie lotnictwo wojskowe wzbogaciło się w ostatnim czasie o dziewięć statków powietrznych, w tym samoloty transportowe Cessna 206 i CN235 oraz śmigłowce AS350. Ceremonia przekazania maszyn wojsku odbyła się 24 czerwca w stołecznym międzynarodowym porcie lotniczym Ivato.
Trzy używane śmigłowce AS350B2 zostały kupione od Republiki Południowej Afryki. W czasie zorganizowanej 26 czerwca parady z okazji dnia niepodległości śmigłowce nosiły jeszcze cywilne południowoafrykańskie rejestracje. Z tego samego państwa pozyskano także pojedynczy śmigłowiec BK-117, który również należał do prywatnego przedsiębiorstwa.
Samolot transportowy należał wcześniej do sił powietrznych Botswany, ale w 20011 roku został sprzedany spółce Rampart Aviation ze Stanów Zjednoczonych. Miał trafić do sił zbrojnych Togo, ale transakcja nie doszła do skutku i został sprzedany do Kanady, a następnie poprzez kolejnego właściciela w Republice Południowej Afryki trafił na Madagaskar. CN235 wraz z Cessnami 206 będą wykorzystywane do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej, transportu ładunków i wsparcia operacji ratunkowych w razie katastrof naturalnych.
Przejęcie nowych samolotów i śmigłowców oznacza znaczny rozrost madagaskarskiego lotnictwa. Do tej pory składało się ono z pojedynczego samolotu MS885 Super Rallye, pięciu samolotów ultralekkich Sauper Aviation J300 Joker, dwóch śmigłowców Alouette II oraz samolotów transportowych C212 i Cessna Skymaster. Madagaskaru nie było stać na naprawy i utrzymanie myśliwców MiG-21, śmigłowców Mi-8 ani transportowców C-47 i An-26. Wszystkie zezłomowano około dziesięciu lat temu.
Zobacz też: ZEA przekazały Mauretanii samolot transportowy
(defenceweb.co.za)