6 listopada w stoczni w Kobe (prefektura Hyogo) na południu Japonii odbyła się uroczystość wodowania okrętu podwodnego Shōryū (SS 510), dziesiątego konwencjonalnego okrętu podwodnego typu Sōryū. Okręt zbudowały wspólnie koncern Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Shōryū jest jednocześnie dwudziestym ósmym okrętem zbudowanym przez Mitsubishi Heavy Industries po drugiej wojnie światowej.

Według obecnych planów do służby ma trafić co najmniej dwanaście okrętów tego typu. Pierwsze cztery (Sōryū, Unryū, Hakuryū i Kenryū) bazują w Kure, kolejne dwa (Zuiryū i Kokuryū) – w Yokosuce. Portem macierzystym dla następnych dwóch (Jinryū i Sekiryū) znów stała się baza marynarki wojennej w Kure. Zwodowany w październiku 2016 roku Seiryū, a także Shōryū nie otrzymały jeszcze przydziału docelowego. Pierwszy z nich ma być przyjęty na wyposażenie Morskich Sił Samoobrony w marcu roku 2018, drugi zaś rok później.

Okręty typu Sōryū mają długość 81 metrów, szerokość 9,1 metra i wypierają w zanurzeniu 4100 ton. Na okręcie służy sześćdziesięciu pięciu oficerów i marynarzy. Oferowane były również Australijczykom, którzy zmuszeni są wymienić przestarzałe Collinsy na nowe okręty podwodne. Japońskie jednostki poniosły jednak porażkę w przetargu, gdyż Australijczycy zdecydowali się na kupno francuskich okrętów typu Barracuda. Dwanaście nowych jednostek zastąpi w służbie okręty typu Collins, które będą wycofywane ze służby od połowy lat dwudziestych.

Zobacz też: P-75(I) bez Japonii i Hiszpanii

(navyrecognition.com)

Hunini, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International