Przedstawiciele koncernu BAE Systems poinformowali o przyznaniu przez US Army dwóch zamówień w ramach kontraktu na opracowanie i produkcję wielozadaniowych pojazdów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle). Tym samym amerykańskie wojska lądowe wykorzystały opcje, które zakładała umowa z 2014 roku.
Wartość umów to 128 i 447 milionów dolarów. Pierwsza stanowi uzupełnienie kontraktu z 2014 roku, którego przedmiotem było przygotowanie gąsienicowych transporterów do montażu. Druga dotyczy rozpoczęcia wstępnej produkcji niskoseryjnej.
– Przejście do kolejnej fazy programu AMPV jest ekscytujące, gdyż wdraża krytyczną zdolność do wykonywania misji i bezpiecznego powrotu żołnierzy do domu – powiedział Bill Sheehy, dyrektor programu AMPV. – Przygotowywaliśmy się do tej chwili i jesteśmy gotowi, aby przejść do następnego etapu.
W ubiegłym roku US Army odebrała dwadzieścia dziewięć pojazdów prototypowych i przeprowadziła ich testy na poligonie Yuma Proving Ground. Wozy będą wytwarzane w pięciu wersjach: dowodzenia i kierowania, transportera opancerzonego, ewakuacji medycznej, ambulansu i moździerza samobieżnego. Celem wprowadzenia do służby AMPV jest zastąpienie w linii przestarzałych transporterów M113.
AMPV powstawać będą w zakładach BAE Systems w Aiken w Południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii. Według przyjętego harmonogramu odbioru pierwszych pojazdów można spodziewać się w drugim kwartale 2020 roku. Producent zapewnia, że w ciągu trzynastu miesięcy US Army stanie się właścicielem 180 pojazdów.
Ocenia się, że amerykańskie wojska lądowe pozyskają co najmniej 3000 AMPV. W przyszłości wejdą one w skład pancernych brygadowych zespołów bojowych (Armored Brigade Combat Team) US Army.
Zobacz też: Kontrakt na modernizację 174 Abramsów do wersji M1A2C
(army-technology.com, defensedaily.com)