Departament Obrony i konsorcjum Bell-Boeing podpisały kontrakt na dostawę pięćdziesięciu ośmiu Ospreyów. Umowa ma wartość 4,2 miliarda dolarów. Na całkowitą liczbę składa się trzydzieści dziewięć CMV-22B dla marynarki wojennej, czternaście MV-22B dla piechoty morskiej, jeden CV-22B dla sił powietrznych i cztery MV-22B, które zostaną przekazane Japonii.

Jest to jednocześnie pierwsze zamówienie na CMV-22B, które będą maszynami zaopatrzeniowymi na amerykańskich lotniskowcach (Carrier Onboard Delivery, COD). Zastąpią w tej roli samoloty C-2A Greyhound, służące od lat sześćdziesiątych. W służbie pozostaje nadal dwadzieścia siedem tych maszyn. US Navy po raz pierwszy wyraziła zainteresowanie Ospreyami w roli maszyn zaopatrzeniowych w 2015 roku. W celu dostosowania CMV-22B do wymagań US Navy w kadłubach zamontowano większe zbiorniki paliwa i radiostacje wysokiej częstotliwości.

Wstępna gotowość CMV-22B w roli COD planowana jest na 2021 rok, a ich dostawy mają potrwać do połowy przyszłej dekady. Przewagą nowych maszyn nad dotychczasowymi C-2A jest brak konieczności lądowania z wykorzystaniem lin hamujących. Dzięki temu wszelkie ładunki, w tym silniki lotnicze, i pasażerowie nie będą narażeni na gwałtowne hamowania i wstrząsy, a tym samym uszkodzenia i rany.

Zobacz też: EV-22 jako AWACS dla USMC?

(navalnews.net)

USMC / Lance Cpl. David N. Hersey