Jak podaje serwis Defense News, siły powietrzne Stanów Zjednoczonych skłonne są kupić dużo więcej niż zamówione dotychczas, za kwotę 52,5 miliona dolarów, 140 pojazdów L-ATV. Jedynym problemem jest znalezienie na ten cel funduszy, których budżet USAF-u na lata 2019–2022 nie przewiduje.
Już samo zamówienie nowych samochodów przez US Air Force było dużą niespodzianką. Wojska lotnicze nie przeprowadziły żadnych testów L-ATV, w pełni zdając się na aprobatę pojazdów przez US Army i US Marine Corps. Produkująca auta firma Oshkosh Defense oświadczyła natomiast, że chętnie pokryje zwiększone zapotrzebowanie, bez przesuwania terminów dla któregokolwiek z odbiorców.
Wśród zamówionych 140 sztuk L-ATV dla USAF-u ma być czterdzieści osiem w podstawowym wariancie czteromiejscowym oraz po czterdzieści sześć w wersjach uniwersalnej dwumiejscowej i pięciomiejscowej ze stanowiskiem operatora uzbrojenia. W pierwszej kolejności mają je otrzymywać jednostki ochrony, naprowadzania lotnictwa, saperskie, poszukiwawczo-ratownicze i desantowe oraz oddziały specjalne.
Jeżeli fundusze by się znalazły, jak mówi rzeczniczka sił powietrznych Laura McAndrews, USAF gotów byłby dokonać wymiany na L-ATV nawet wszystkich 3270 posiadanych HMMWV. Na razie jednak środki przeznaczone na zakup pojazdów wyasygnowano jedynie z budżetu roku fiskalnego 2018.
Używające takich samych Humvee jak US Army i USMC siły powietrzne mają z nimi te same problemy. Ze względu na wysokie temperatury HMMWV używane na Bliskim Wschodzie doświadczają częstych awarii pomp wtryskowych. Przez dodawanie nowych elementów opancerzenia pojazd staje się ociężały i mało zwrotny. Z rosnącą masą opancerzenia nie radzi sobie także układ hamulcowy.
Zobacz też: Nawet 2747 pojazdów L-ATV dla Wielkiej Brytanii
(defensenews.com)