Amerykańskie siły powietrzne ogłosiły wymagania dla wielozadaniowego śmigłowca, który będzie miał zastąpić w służbie śmigłowce UH-1N. Lotnictwo chciałoby zakupić osiemdziesiąt cztery maszyny.

Nowy śmigłowiec musi zabierać na pokład przynajmniej dziewięciu ludzi z wyposażeniem i z takim obciążeniem rozwijać prędkość co najmniej 135 węzłów. Ponadto minimalny zasięg określono na 407 kilometrów, a długotrwałość lotu – na trzy godziny.

Początkowo siły powietrzne zamierzały kupić bez przetargu śmigłowce UH-60M, ale ostatecznie zdecydowano się przeprowadzić otwarty przetarg. Eksperci spodziewają się zgłoszenia co najmniej czterech propozycji: Sikorsky UH-60M, Airbus UH-72A Lakota, Leonardo AW139 i Bell UH-1Y. Nowe śmigłowce zastąpią pięćdziesiąt dziewięć znajdujących się obecnie w uzbrojeniu śmigłowców UH-1N, a ich główne zadanie polegać będzie na obsłudze baz z wyrzutniami międzykontynentalnych rakiet balistycznych z głowicami atomowymi.

flightglobal.com, fot. U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Anthony Jennings)

U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Anthony Jennings