Rozwój samolotu transportowego An-132 został wstrzymany po tym, jak doszło do rozpadu współpracy pomiędzy ukraińskimi i saudyjskimi partnerami. Prezes Antonowa Ołeksandr Dmytrowycz Doneć potwierdził, że wszelką współpracę z Arabią Saudyjską dotycząca tego samolotu zawieszono.
Doneć powiedział, że Antonow wywiązał się z kontraktu zawartego z Saudyjczykami na opracowanie prototypu i w następnym etapie wspólnie z lokalną spółką Taqnia Aeronautics miała się rozpocząć budowa zakładu produkcyjnego w mieście at-Ta’if. Jednak w tym momencie po stronie saudyjskiej doszło do zmiany partnera, co spowodowało wstrzymanie całego projektu. Prototyp samolotu po raz pierwszy wystartował w grudniu 2016 roku w obecności prezydenta Petra Poroszenki i przedstawicieli władz saudyjskich.
Ponadto Saudyjczycy mieli zmienić wymagania odnośnie do samolotu, przez co bardziej prawdopodobny jest zakup innych maszyn, a nie rozwój Ana-132. Pierwotnie Arabia Saudyjska chciała kupić sześć samolotów tego typu – cztery w wersji poszukiwawczo-ratunkowej i dwa walki elektronicznej. W dalszej kolejności Antonow spodziewał się zamówień na wersję transportową i wsparcia ogniowego. Łącznie Antonow planował budowę około osiemdziesięciu Anów-132 wszystkich wersji w zakładach na Ukrainie i w Arabii Saudyjskiej.
Według części obserwatorów wstrzymanie współpracy ma podłoże polityczne. Ma to być sygnał świadczący o zwrocie w saudyjskiej polityce zagranicznej i nowym otwarciu w stosunkach z Rosją.
Żeby ratować cały projekt, Antonow zwróci się teraz do Indii, które w tej chwili używają Anów-32. W 2009 roku rozpoczął się program ich gruntownej modernizacji, ale po rosyjskiej aneksji Krymu i zerwaniu współpracy gospodarczej między Rosją i Ukrainą Rosja ma duże problemy z planową modernizacją samolotów, ponieważ przerwane zostały łańcuchy dostaw.
Zobacz też: Ambitne plany Antonowa
(janes.com, middleeastmonitor.com)