Wielka Brytania zadeklarowała koncentrowanie się na zagrożeniach hybrydowych. Jednak według urzędników nowe podejście nie odbije się negatywnie na programach modernizacji wojsk pancernych i zmechanizowanych.
– Priorytetami są w tej chwili dostawy i modernizacja parku pojazdów pancernych: Warriorów, Challengerów 2 i Boxerów. Takie będą nasze priorytety w przewidywalnej przyszłości, do czasu dostarczenia wszystkich pojazdów – powiedział anonimowy urzędnik ministerstwa obrony.
Cytowany urzędnik dodał, że przebudowa sił zbrojnych w kierunku radzenia sobie z zagrożeniami hybrydowymi nie odbędzie się kosztem wojsk zmechanizowanych. Nikt nie kwestionuje użyteczności czołgów we współczesnych konfliktach zbrojnych. Problemem jest fakt, że wiele brytyjskich pojazdów pancernych jest w złym stanie technicznym i od dawna nie było modernizowanych. Z powodu wieloletnich cięć budżetowych programy modernizacyjne czołgów podstawowych i bojowych wozów piechoty realizowano bardzo powoli lub zawieszano. Teraz zapowiada jest zmiana podejścia i rozwiązanie problemów z poprzednich lat, aczkolwiek tempo zmian nadal nie będzie duże.
General Dynamics UK jest w trakcie dostaw różnych wariantów gąsienicowych wozów bojowych Ajax. Za 4,3 miliarda dolarów zostanie dostarczonych 589 pojazdów. Ajaksy wraz z Boxerami mają stanowić trzon dwóch nowych brygad wojsk lądowych. Zaprojektowane w Niemczech Boxery zostały wybrane bez przetargu, a zapotrzebowanie określa się na mniej więcej 500 egzemplarzy. Będą one produkowane przez utworzoną niedawno spółkę Rheinmetall BAE Systems Land. W tej chwili trwają analizy całego łańcucha dostaw, a pierwsze pojazdy spodziewane są w 2023 roku.
Jeśli chodzi o modernizację czołgów Challenger 2, ministerstwo obrony poinformowało jedynie o wydaniu zgody na wykonanie dodatkowych prac analitycznych przy modernizacji do wersji Challenger 2 LEP. W tym czasie trwać będą dalsze prace w kierunku potencjalnej integracji nowego uzbrojenia i czujników, a być może nawet głębokiej modernizacji wieży czołgu. Pierwotnie BAE Systems i Rheinmetall proponowały konkurencyjne projekty modernizacji, ale po połączeniu obu przedsiębiorstw pozostała tylko jedna oferta.
Natomiast Lockheed Martin UK od 2011 roku zmaga się z kompleksową modernizacją bojowych wozów piechoty Warrior. Program jest trapiony ciągłymi opóźnieniami i rosnącymi kosztami, a nadal pozostaje w fazie rozwoju, chociaż testy mają się zakończyć do wiosny 2020 roku, a umowa na seryjną modernizację do standardu Warrior 2 może być podpisana jeszcze szybciej. Poddawane testom wozy z powodzeniem wypełniły dwadzieścia symulowanych misji na poligonie.
Brytyjskie wojska lądowe są również zainteresowane sfinalizowaniem odkładanej przez lata umowy na zakup amerykańskich samochodów JLTV. Wśród innego uzbrojenia, które chce pozyskać Wielka Brytania, wymienia się także systemy rakietowe z naprowadzaniem satelitarnym i samobieżne haubice kalibru 155 milimetrów.
Zobacz też: Wielka Brytania myśli o nowych niszczycielach
(Defense News vol. 34/2019)