W siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych wciąż przybywa perspektyw dla pojazdów produkowanych przez firmę Oshkosh z Wisconsin. Na początku listopada spółka ta ogłosiła, że amerykański Korpus Piechoty Morskiej zakupi u niej kolejną partię trzydziestu jeden wozów ratowniczo-gaśniczych typu P-19R (na zdjęciu) za łączną kwotę ponad 19 milionów dolarów.

P-19R jest nową wersją używanego przez lotniskowe straże pożarne US Marine Corps od 1984 roku pojazdu o oznaczeniu P-19A. Konstrukcję tę wybrano w 2013 roku i jeszcze w samym roku rozpoczęła ona program rygorystycznych testów. W czerwcu 2017 roku pierwsze samochody trafiły do służby. Jak dotąd piechota morska zamówiła w Oshkosh łącznie 164 sztuki P-19R, które dostarczane będą do 2019 roku włącznie.

Ciężarówka o masie własnej ponad szesnastu ton napędzana jest sześciocylindrowym silnikiem Diesla o pojemności skokowej 15,2 litra i wyposażona jest w siedmiobiegową całkowicie automatyczną przekładnię. W porównaniu z poprzednikiem P-19R ma być lepiej przystosowany do poruszania się w trudnym terenie dzięki opatentowanemu przez Oshkosh dwuwahaczowemu zawieszeniu TAK-4.

Prowadzenie akcji gaśniczych przez P-19R ma być wydajne, ekologiczne i zgodne z amerykańskimi normami cywilnymi. Zbiorniki pojazdu mieszczą 3785 litrów wody, 500 litrów środka do wytwarzania piany i ponad 220 kilogramów halotronu. Czteroosobowy samochód wyposażony jest w precyzyjne elektroniczne sterowanie armatką wodną oraz skomputeryzowane układy diagnostyczne.

Nowy wóz jest oparty na opracowanej przez firmę platformie LVSR oraz cywilnym wozie gaśniczym Striker. Dla usprawnienia logistyki część elementów konstrukcji jest taka sama jak w ciężarówkach MTVR oraz MRAP-ach M-ATV i Cougar. P-19R będą mogły pełnić służbę dyżurną zarówno w bazach lotniczych US Marine Corps, jak i na doraźnie przygotowanych wysuniętych lotniskach.

Zobacz też: Pierwsze jednostki US Army i USMC dostaną L-ATV w 2019

(oshkoshdefense.com, oemoffhighway.com)

Oshkosh Defense