Z początkiem stycznia Departament Marynarki Stanów Zjednoczonych przygotował dokument dotyczący wdrożenia do służby w US Navy CMV-22B Ospreyów. Obszerne 446-stronicowe opracowanie omawia scenariusze bazowania nowych maszyn i będzie podstawą do przeprowadzenia konsultacji społecznych w tej sprawie. Ujawnia też cały szereg nie publikowanych dotąd informacji.

Amerykańska marynarka wojenna zamierza kupić łącznie trzydzieści osiem sztuk swojej wersji Ospreya, z czego osiemnaście otrzymałoby lotnictwo Floty Pacyfiku, piętnaście – lotniskowce Floty Atlantyku, a pięć byłoby przeznaczone do szkolenia pilotów. CMV-22B zastąpią w US Navy dwadzieścia siedem C-2A, których liczba – jak twierdzi dokument – była do bieżącej realizacji zadań niewystarczająca.

CMV-22B miałyby stacjonować w NAS North Island w Kalifornii i NS Norfolk w Wirginii. Decyzja odnośnie do tego, w której z baz umieszczona zostanie eskadra szkoleniowa, nie została jeszcze podjęta. Niemal na pewno trzy maszyny z puli dla North Island zostaną oddelegowane do NAF Atsugi w Japonii.

Wycofanie C-2A i przeszkolenie personelu na CMV-22B miałyby odbyć się w latach 2020–2026 i zakończyć się uzyskaniem pełnej gotowości operacyjnej przez wszystkie jednostki w 2028 roku. Pierwsze kroki w kierunku przygotowania baz pod kątem stacjonowania Ospreyów mają być podjęte w tym roku.

W oczekiwaniu na własne Ospreye marynarka korzysta z zaplecza szkoleniowego US Marine Corps. Pierwsze załogi US Navy dla tego typu maszyn szkolą się w eskadrze VMMT-204 w MCAS New River w Karolinie Północnej. Personel naziemny do obsługi nowych pionowzlotów przechodzi szkolenie w tej samej bazie.

Tymczasem zamiast CMV-22B na lotniskowcach coraz częściej pojawiają się Ospreye piechoty morskiej. Przykładowo w czerwcu 2016 roku MV-22B eskadry doświadczalnej VMX-1 testowo operował z Carla Vinsona. W lutym i lipcu 2017 roku maszyny specjalnej eskadry prezydenckiej HMX-1 lądowały na przebywającym w porcie Geraldzie R. Fordzie w związku z wizytami Donalda Trumpa.

Osprey, dość często krytykowany za zbyt dużą wypadkowość, nieoczekiwanie skorzystał na katastrofie rywalizującej z nim konstrukcji. W listopadzie zeszłego roku, gdy rozbił się jeden z C-2A Greyhoundów zaopatrujących Ronalda Reagana, część zadań logistycznych na rzecz lotniskowca przejęły MV-22B eskadry VMM-265 stacjonującej w MCAS Futenma w Japonii i udowodniły swoją przydatność.

Zobacz też: 400 tysięcy godzin lotów V-22

(usni.org, navy.mil, marines.mil; na zdj. wizyta MV-22B USMC na USS Carl Vinson w lutym 2013 roku)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd George M. Bell