Według informacji zdobytych przez Jane’s na londyńskim forum International Armored Vehicles Nexter zintegrował czołg podstawowy Leclerc z armatą kalibru 140 milimetrów. Jest to program badawczy realizowany w ramach prac koncepcyjnych nad czołgiem następnej generacji MGCS.

Uzyskane do tej pory rezultaty mają być pozytywne. Integracja jest oceniana jako udana. Do tej pory oddano jakoby ponad dwieście strzałów, a wzrost siły ognia w porównaniu z armatą GIAT CN120-26/52 kalibru 120 milimetrów szacowany jest na siedemdziesiąt procent.

Historia integracji Leclerca z armatą kalibru 140 milimetrów ma już swoje lata. Prototypowa wieża T4 była gotowa w roku 1996, jednak wobec zawieszenia programu nowej armaty czołgowej NATO wylądowała w magazynie. O konstrukcji przypomniano sobie około roku 2015 wraz z pogorszenia stosunków z Rosją i prezentacją czołgu T-14 Armata. Odkurzona wieża T4 została zainstalowana na podwoziu wozu zabezpieczenia technicznego Leclerc MARS. Pojazd został ochrzczony le Terminateur, a jego zdjęcia regularnie pojawiają się w internecie.

Armata NPzK-140 kalibru 140 milimetrów była właściwie gotowa do produkcji. Miała trafić na uzbrojenie Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Na przeszkodzie stanęło kilka przyczyn. Z jednej strony koniec zimnej wojny doprowadził do zatrzymania prac nad czołgami czwartej generacji. Kolejne przeszkody były natury logistycznej. Czołgi z armatami kalibru 140 milimetrów zabierałyby mniej, wprawdzie skuteczniejszej, za to większej i droższej amunicji. Koszty zmian w systemie logistycznym uznano za zbyt wysokie.

Wraz z doniesieniami o możliwości przezbrojenia T-14 w armatę kalibru 152 milimetrów i doniesieniami o pracach nad działem czołgowym dużego kalibru w Chinach NPzK-140 znowu stałą się atrakcyjną opcją. Testy zmodyfikowanego Leclerca mają dostarczyć odpowiedzi, czy francusko-niemiecki czołg następnej generacji będzie uzbrojony w armatę kalibru 140 milimetrów, czy też rozwijane przez Rheinmetalla działo kalibru 130 milimetrów.

Zobacz też: Euroczołg. Premiera EMBT w Paryżu

(janes.com, thedrive.com)

Daniel Steger, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic