Brytyjska filia General Dynamics Land Systems poinformowała, że opancerzony transporter piechoty Ares – jeden z wariantów brytyjskich wozów Ajax – pozytywnie przeszedł wstępne testy dotyczące transportu lotniczego. Na początku tego roku okazało się bowiem, że pojazdy nie będą mogły być transportowane samolotami bez konieczności częściowego rozmontowania. Przyczyną miała być zbyt duża waga, a konsekwencją negatywny wpływ na zasadność użycia Ajaksów w siłach szybkiego reagowania.
W bazie RAF-u Brize Norton prototyp Aresa został umieszczony kolejno w dwóch makietach samolotów transportowych C-17A Globemaster III i A400M Atlas o realnych rozmiarach. Specjaliści z Joint Aerial Delivery Test and Evaluation Unit (JADTEU) opracowywali system wiązań za pomocą pasów do mocowania pojazdów wewnątrz ładowni samolotów. Są to wstępne testy, które dają jedynie częściową odpowiedź, czy rodzina brytyjskich Ajaksów będzie szybko transportowana przez samoloty w dowolne miejscu na świecie w celu wsparcia brytyjskich wojsk lądowych.
– Ajax jest największym programem opancerzonego pojazdu dla armii brytyjskiej. Wozy te mają być ostrzem brytyjskich brygad uderzeniowych. Bardzo ważne będzie ich wdrożenie w krótkim czasie na obszarze całego świata, aby chronić interesy Wielkiej Brytanii – powiedział generał broni Paul Jaques.
Zobacz też: Pierwsze strzelania brytyjskiego Ajaksa
(generaldynamics.uk.com; fot. materiały prasowe General Dynamics Land Systems-UK)