Koncern BAE Systems poinformował o zakończeniu testów amfibijnych pływającego transportera dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Przeprowadzono je w ubiegłym tygodniu wespół z włoską firmą Iveco Defense Vehicles na Morzu Jońskim u wybrzeży Półwyspu Apenińskiego.

– BAE Systems i partnerująca jej Iveco potwierdziły zdolność pojazdu do jego desantowania z pokładu okrętu oraz podejmowania z morza. Sprawdzono również możliwość pływania pojazdu przy falach o wysokości od nieco powyżej 2,5 metra do ponad 3 metrów, potem zaś badano jak bwp zachowuje się pod wpływem grzywaczy (załamujących się fal morskich powstających przy wietrze powyżej 5 stopni w skali Beauforta) i przy wietrze wiejącym z prędkością od 10 do 15 węzłów – powiedział szef programu ACV 1.1, John Swift, podczas konferencji Navy League’s Sea-Air-Space w National Harbor w stanie Maryland.

Testy uznano za zadowalające. Według Swifta ze względu na zastosowaną konfigurację trakcja naśladuje pojazd gąsienicowy i ma wystarczający moment obrotowy, aby ponownie „wsunąć” się na rampę okrętu. Końcowym etapem było zbadanie zdolności prototypu do powrotu na rampę i poruszania się po niej. Szef programu pozytywnie wypowiadał się również o możliwościach pokonywania rozmiękniętego podłoża, na które natrafi każdy pojazd zbliżający się do brzegu.

BAE przedstawił swój pierwszy prototyp ACV dla USMC w grudniu ubiegłego roku w zakładach producenta, zlokalizowanych w York w stanie Pensylwania. Do tej pory dostarczył sześć pojazdów, zaś dwa kolejne amerykańscy marines otrzymają w przyszłym tygodniu. Obecnie testowane są cztery: dwa w Aberdeen Proving Ground, w stanie Maryland, jeden w Yuma Proving Ground w Arizonie i jeden w Camp Pendleton w Kalifornii.

O przyszły kontrakt BAE Systems konkuruje z Singapore Technology Kinetics, oferującym transporter Terrex II (zobacz też: Celnicy z Hongkongu przechwycili KTO). Obie firmy w ramach fazy konstrukcji, produkcji i rozwoju (EMD) mają wyprodukować szesnaście pojazdów ACV 1.1 i oddać je USMC do testów. Koncern zbrojeniowy Science Applications International Corp. (SAIC) w lutym bieżącego roku przekazał pierwszy prototyp proponowanego pojazdu. BAE Systems i SAIC muszą dostarczyć 16 pojazdów do 15 czerwca. W grudniu 2017 roku upływa ostateczny termin zapytania ofertowego, zaś odpowiedzi muszą być przesłane do stycznia roku 2018.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozpoczęcia produkcji małoseryjnej oczekuje się pięć miesięcy później. Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych planuje wprowadzić do służby 204 pojazdy do roku 2020. Zastąpią one wysłużone AAV-7A1 (zobacz: Kontrakt na ACV 1.1). Łączna wartość umowy ma wynosić około 1,2 miliarda dolarów.

Zobacz też: Lockheed Martin prezentuje następcę AAV-7

(defensenews.com)

materiały prasowe BAE Systems