Uzbrojenie egipskich samolotów wielozadaniowych Rafale w pociski manewrujące SCALP-EG – na czym Kairowi bardzo zależy – jest uzależnione od tego, czy Stany Zjednoczone udzielą pozwolenia na sprzedaż tej broni do Kraju Faraonów. Koncern Dassault potrzebuje takiego zezwolenia, ponieważ SCALP-y zawierają elementy produkcji amerykańskiej.

SCALP-EG to konstrukcja francusko-brytyjska (jest znany w Wielkiej Brytanii pod nazwą Storm Shadow), ale część komponentów jest wytwarzana w Stanach Zjednoczonych. Bez nich pocisk jest bezwartościowy jako broń.

Éric Trappier, prezes Dassault Aviation, podkreśla, że koncern jest w tej sprawie biernym obserwatorem. Sprzedaż samolotów do Egiptu odbywa się na szczeblu międzyrządowym, co oznacza, że to rząd musi uzyskać pozwolenie, a następnie zlecić Dassaultowi produkcję SCALP-ów dla Egiptu.

Kair już od kilku miesięcy negocjuje kupno dodatkowych Rafale’i w ramach opcji dopuszczonej w kontrakcie na dostawę pierwszych dwudziestu czterech egzemplarzy. Do tej pory egipskie wojska lotnicze otrzymały czternaście maszyn. Co najmniej trzy z nich zdążyły już odbyć lot bojowy.

(defensenews.com, latribune.fr)

US Air Force / Senior Airman Tyler Woodward