Royal Navy ogłosiła, że wycofuje się z finansowania lotniczego klucza historycznego. Jednostka powstała w 1972 roku jako żywy pomnik poświęcony wszystkim, którzy służyli w brytyjskim lotnictwie morskim od 1909 roku.

Kolekcja bazująca w Yeovilton składa się ze Swordfisha Mk.I, Swordfisha Mk.II, Swordfisha Mk.III, Sea Fury FB.11 i Sea Hawka FGA.6. Maszyny są utrzymywane w stanie lotnym i każdego roku biorą udział w wielu pokazach lotniczych na terenie Wielkiej Brytanii, promując służbę w lotnictwie marynarki wojennej.

Samoloty zostaną przekazane fundacji dobroczynnej Royal Navy – Navy Wings. Jej celem jest zbiórka pieniędzy na utrzymanie ważnych historycznie samolotów Royal Navy w stanie lotnym. Po przekazaniu samoloty otrzymają cywilne znaki rejestracyjne.

Utrzymanie nowych samolotów wymaga około 1,3 miliona funtów rocznie, co oznacza, że fundacja będzie musiała znacznie zwiększyć sumę zbieranych datków. Jeśli darowizn będzie zbyt mało, może się okazać, że część samolotów trzeba będzie sprzedać. Przedstawiciele fundacji objawiają się, że w takim wypadku ostatnie latające samoloty tych typów mogą trafić do Stanów Zjednoczonych.

Zobacz też: Ostatni „lot” brytyjskiego Sea Harriera

(aerodynamicmedia.com)

LA(PHOT) Abbie Herron / MOD / Open Government Licence v1.0