W tym roku przypada siedemdziesiąta rocznica zorganizowania mostu powietrznego do zablokowanego Berlina. Z okazji rocznicy zaplanowano niezwykłe przedsięwzięcie.

W czerwcu 1948 roku Rosjanie zablokowali drogi, tory i rzeki prowadzące do Berlina Zachodniego. Wszystkie towary, w tym żywność, węgiel czy materiały budowlane, musiały być dostarczone do zachodnich sektorów drogą powietrzną. Amerykańskie i brytyjskie samoloty lądowały na lotniskach Tempelhof, Gatow i Tegel. Jeden z amerykańskich pilotów, Gail Halvorsen, postanowił wtedy dać trochę radości berlińskim dzieciom i podchodząc do lądowania, zrzucał ze swojego samolotu cukierki przywiązane do malutkich spadochronów. Tak narodziły się „rodzynkowe bombowce”, będące jednym z symboli mostu powietrznego.

Blokadę zniesiono w maju 1949 roku.

Z okazji rocznicy z inicjatywy Petera Brauna, Thomasa Kellera i Jörga Sieberta „cukierkowe bombowce” powrócą nad Berlin. Patronem przedsięwzięcia został nadal żyjący dziewięćdziesięcioośmioletni Halvorsen. Trzydziestu czterech właścicieli samolotów DC-3 (C-47) i DC-4 (C-54) zadeklarowało udział w imprezie. Dziewiętnaście z nich przybędzie do Europy zza oceanu. Najpierw samoloty odwiedzą dwie bazy, z których startowały samoloty z zaopatrzeniem dla Berlina. 9 czerwca 2019 roku pojawią się w Wiesbaden, a trzy dni później – w Fassbergu. Siły zbrojne Niemiec i Stanów Zjednoczonych oraz władze miast już zapowiedziały wsparcie akcji.

15 i 16 czerwca samoloty przelecą na podberlińskie lotnisko Schönhagen, gdzie wylądują w jednominutowych odstępach, tak jak w czasie mostu powietrznego. Dwa lotniska, na których samoloty lądowały siedemdziesiąt lat temu, są już zamknięte, a na Tegel jest zbyt duży ruch lotniczy na taka imprezę. Mimo to samoloty pojawią się nad lotniskiem Gatow, gdzie znajduje się Muzeum Luftwaffe – a jeśli warunki pozwolą, także nad Tempelhof – gdzie ich załogi ponownie zrzucą słodycze.

Organizatorzy nadal szukają sponsorów, którzy sfinansują paliwo do samolotów i zakwaterowanie dla załóg.

Zobacz też: Kennedy ma muzeum w Berlinie

(ila-berlin.de)

Maciej Hypś, Konflikty.pl