Brytyjski minister obrony Michael Fallon poinformował, że drugi samolot rozpoznania elektronicznego RC-135W Air Seeker oczekuje na odbiór przez Królewskie Siły Powietrzne. Firma L-3 Communications dostarczy maszynę we wrześniu bieżącego roku, siedem miesięcy przed planowanym terminem. Zgodnie z początkowym harmonogramem dostaw przekazanie miało nastąpić w kwietniu 2016 roku. Pierwsza maszyna tego typu wylądowała w brytyjskiej bazie Waddington na początku listopada 2013 roku.
RC-135W Rivet Joint, podobnie jak pierwszy egzemplarz, będzie stacjonować w bazie brytyjskich sił powietrznych w Waddington. Oba Air Seekery należeć będą do 51. Eskadry Rozpoznawczej RAF-u. Jednak zanim na stałe zadomowi się w bazie macierzystej zostanie wysłany na Bliski Wschód, gdzie jest potrzebny jako wsparcie dla drugiej brytyjskiej maszyny tego typu. Przygotowanie maszyny do pełnienia tych zadań potrwa kilka tygodni. Jego zadaniem będzie prowadzenie misji rozpoznawczych nad terytorium lądowym Iraku i Syrii.
Na mocy kontraktu zawartego w 2010 roku Brytyjczycy zakupią trzy maszyny tego typu, zaś całkowity koszt wyniesie około miliard dolarów. Trzecia maszyna zostanie dostarczona do końca 2017 roku. RC-135W Air Seeker powstaną dzięki przebudowie trzech samolotów tankowania powietrznego KC-135R przez teksańskie zakłady L-3 w Greenville. Nowy projekt pozwoli odbudować zdolności do samodzielnego rozpoznania, zwiadu i przekazywania informacji jednostkom naziemnym. Zmodernizowane maszyny mają stać się odpowiedzią na wycofanie w 2011 roku samolotów Nimrod MR1 i anulowanie bardzo zaawansowanych prac nad zmodernizowaną wersją Nimrod MRA4. Zadaniem samolotów RC-135W będzie uzupełnienie spowodowanych tym braków w zakresie zwiadu elektronicznego i rozpoznania.
(defencetalk.com; fot. Łukasz Golowanow, Konflikty.pl)