Dassault Aviation i MBDA zgodnie poinformowały o przeprowadzeniu udanego testu pocisków powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor w dniu 28 kwietnia 2015 r. Do próbnych odpaleń wielozadaniowe maszyny przygotowywane były w centrum testowym francuskiej bazy lotniczej Cazaux na południowym zachodzie kraju, nieopodal Bordeaux. Testy przeprowadzono na poligonie doświadczalnym Direction Générale de l’Armement Essais de missiles położonym w miejscowości Biscarrosse.
Przedstawiciele obu koncernów twierdzą, że jest to kolejny milowy krok w kierunku integracji pocisku z wielozadaniowym Rafale w standardzie F3-R. Poprzednie testy również kończyły się całkowitym powodzeniem. Według producenta Rafale’i francuskie maszyny mogą osiągnąć większą interoperacyjność z pociskami Meteor dzięki ich wyposażeniu w nowy radar. Dostarczony przez Thalesa radiolokator RBE2 z anteną z aktywnym skanowaniem fazowym ma umożliwić szybsze wykrycie celów i ich przechwycenie w bardzo dużej odległości. Rafale to jedyny europejski samolot bojowy wyposażony w ten rodzaj stacji radiolokacyjnej.
Meteory to pociski powietrze–powietrze dalekiego zasięgu klasy BVRAAM (Beyond Visual-Range Air-to-Air Missile). Mogą być wystrzeliwane bez konieczności wejścia w kontakt wzrokowy z przeciwnikiem. Celami mogą być zarówno szybkie myśliwce, jak i bezpilotowce. Pocisk odznacza się wysoką manewrowością, zaś naprowadzany jest na cel dzięki aktywnemu radarowi. W wielozadaniowym Rafale w standardzie F3-R uzupełnią pociski powietrze-powietrze Mica.
Planuje się, że pierwsze pociski rakietowe Meteor trafią na wyposażenie Rafale’i wojsk lotniczych i marynarki wojennej w 2018 roku. Zaś wstępną zdolność bojową wystandaryzowanych Rafale’i F3R lotnictwa francuskiej marynarki wojennej zaplanowano na 2020 rok.
(airrecognition.com; materiały prasowe MBDA)