Airbus Defence and Space wciąż rozwija możliwości ciężkiego samolotu transportowego A400M jako latającej cysterny. 14 listopada przedsiębiorstwo ogłosiło, że powodzeniem zakończyły się próby połączenia w locie dwóch samolotów tego typu (na razie jeszcze bez przetaczania paliwa).

W toku dwóch lotów próbnych, do których samoloty wystartowały z Sewilli, dokonano ponad pięćdziesięciu kontaktów węża z odbierakiem palia, zarówno w locie na wprost, jak i podczas skrętów. Wykorzystywano jedynie wąż centralny (kadłubowy). Wąż ten służy właśnie do tankowania dużych statków powietrznych (takich jak A400M czy C-130), podczas gdy zasobniki podskrzydłowe mają obsługiwać mniejszych „klientów” – myśliwce czy śmigłowce.

W konfiguracji samolotu cysterny A400M może przenosić 63 500 litrów paliwa plus dodatkowo dwa razy po 7200 litrów w dwóch zbiornikach instalowanych w komorze ładunkowej. Tempo przekazywania paliwa wężem centralnym to 2000 litrów na minutę.

(informacja prasowa Airbus Defence and Space; fot. Airbus Defence and Space)

Airbus Defence and Space