W fabryce Saaba w Linköping zaprezentowano samolot wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej GlobalEye przeznaczony dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. System rozpoznawczy został zabudowany na kadłubie samolotu Bombardier Global 6000. Państwo z Zatoki Perskiej zamówiło trzy takie maszyny.
Głównym elementem samolotu jest zamontowany nad kadłubem radar AESA Erieye ER. Jak informuje producent, w porwaniu z poprzednią wersją nowy radar zyskał możliwości większe o siedemdziesiąt procent. Ponadto na samolocie zamontowano między innymi radar morski Leonardo Seaspray 7500E X i głowicę systemu FLIR.
Długotrwałość lotu sięga jedenastu godzin. Aby przez ten czas pięciu operatorów konsol miało odpowiednie warunki do pracy, w samolocie umieszczono również przedział wypoczynkowy z czterema miejscami. Można w nim też umieścić dodatkowych członków załogi, którzy będą się zmieniali przy stanowiskach operatorskich. Ponadto system można skonfigurować w ten sposób, że systemy rozpoznawcze samolotu są obsługiwane zdalnie ze stanowisk naziemnych.
GlobalEye nie jest pierwszym samolotem rozpoznawczym Saaba przeznaczonym dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W 2010 i 2011 roku kraj ten zakupił ze szwedzkich sił powietrznych dwa używane Saaby 340AEW&C, które służą jako rozwiązanie przejściowe do czasu dostawy nowych samolotów. Są one wyposażone w oryginalne radary Erieye.
Wobec braku zainteresowania nowym samolotem ze strony rodzimych sił zbrojnych GlobalEye został opracowany dzięki finansowaniu zagranicznemu. Być może Szwecja umieści plan zakupu tych samolotów w nowym planie długoterminowym dla sił zbrojnych sięgającym do 2035 roku, ale nie jest to pewne. Dlatego Saab koncentruje się na rynku międzynarodowym i liczy, że GlobalEye może stać się następcą NATO-wskich AWACS-ów. Saab ma na tym polu pewne doświadczenie, ponieważ w 2004 roku zintegrował już radar Erieye z systemami sojuszu na potrzeby Grecji, która zamontowała je na samolotach Embraer EMB-145H.
(combataircraft.net)