Podczas targów zbrojeniowych IDEB w Bratysławie w dniach 16–18 maja 2018 roku, czeskie przedsiębiorstwo Zetor Engineering CZ z Brna, które kojarzy się z produkcją traktorów, zaprezentowało koncept pojazdu opancerzonego Gerlach w układzie 4 × 4. Gerlacha okrzyknięto już czeskim Hummerem.

Wóz powstał dzięki doświadczeniu zbieranemu przez czeskich i słowackich żołnierzy uczestniczących w misjach w Iraku i Afganistanie. Prace koncepcyjne trwały dwa lata od momentu zgłoszenia zapotrzebowania przez dowództwo słowackich sił zbrojnych. Obecnie tamtejsi żołnierzy korzystają z RG-32M Scouta, Aligatora i BRDM-a-2 (zobacz też: Słowacja wybiera pojazdy opancerzone).

Gerlach to pojazd o długości 5,65 długości, 2,5 metra szerokości i 2,5 metra wysokości. Masa całkowita wozu to 12,5 tony, zaś na pokład jest w stanie wziąć ładunek o wadze 1,5 tony. Kubatura przedziału osobowego to 7,7 metra sześciennego, natomiast ładunkowego – 2,3 metra sześciennego. W zależności od konfiguracji może przewozić od czterech do sześciu żołnierzy z pełnym uzbrojeniem.

Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 326 koni mechanicznych z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Dzięki temu prędkość maksymalna wynosi 110 kilometrów na godzinę. Wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 220 litrów pozwala na przejechanie 800 kilometrów.

Promień skrętu określa się na 7,5 metra, rozstaw osi 3,6 metra, zaś zawieszenie zbudowano w układzie niezależnym. Producent zapewnia, że Gerlach jest zdolny do pokonywania pionowych przeszkód terenowych o wysokości 0,5 metra, rowów o szerokości 0,9 metra i brodów rzecznych o głębokości do 1,2 metra.

Pojazd wyposażono w modułowe opancerzenie. Ochrona balistyczna kabiny kształtuje się na poziomie 1 według normy STANAG 4569, chroniąc załogę przed ostrzałem z broni małokalibrowej (7,62 milimetra. Istnieje możliwość dopancerzenia i zwiększenia ochrony balistycznej do poziomu trzeciego. Podwozie z podwójnym dnem zbudowano w kształcie litery V, zapewniając ochronę przeciwminową i przeciwko improwizowanym ładunkom wybuchowym na poziomie 2a, z możliwością zwiększenia do poziomu 3a/3b.

Uzbrojenie pojazdu może być dwojakie. Pierwsza opcja to obsługiwany ręcznie karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra, druga zaś przewiduje instalację zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra.

W zależności od opcji Gerlach może mieć na wyposażeniu systemy ochrony przed skutkami skażeń CBRN (Chemical, Biological, Radiological, Nuclear), urządzenia do pomiaru ciśnienia opon i wiele innych dodatków. Pojazd prawdopodobnie będzie produkowany w pięciu wersjach.

Zobacz też: Drugi etap łotewskiego przetargu na pojazdy opancerzone

(janes.com, armyrecognition.com)

Zetor Engineering CZ