Embraer poinformował o oblocie pierwszego seryjnego egzemplarza średniego samolotu transportowego KC-390. Samolot dołączy do maszyn prototypowych i zostanie zaangażowany w cykl prób w locie. Do tej pory prototypy wylatały już ponad 1900 godzin i spodziewane jest rychłe wydanie cywilnego certyfikatu przez brazylijskie władze lotnicze (Agência Nacional de Aviação Civil).

Ponadto w ostatnim czasie ujawniono list intencyjny podpisany między Boeingiem a Embraerem, którego zapisy mogą świadczyć o znacznie głębszej współpracy obu producentów, niż ogłaszano to wcześniej. Boeing może nie tylko odpowiadać za światowy marketing samolotu, ale również uczestniczyć w jego produkcji. W wariancie maksymalnym może to nawet oznaczać uruchomienie produkcji KC-390 w Stanach Zjednoczonych.

Żadna ze spółek nie komentuje ujawnionego dokumentu, ale eksperci lotniczy wskazują, że doświadczenie Boeinga może być bardzo pomocne przy rozwijaniu wariantów specjalistycznych KC-390. Być może część z nich powstanie na zlecenie amerykańskiego Departamentu Obrony. Dotyczy to zwłaszcza wersji wsparcia operacji specjalnych.

Zobacz też: Wstępna gotowość KC-390

(defensenews.com, embraer.com)

Maciej Hypś, Konflikty.pl