Okręt podwodny Rahab, co po hebrajsku oznacza „zawzięty” (nazwa wzięła się od imienia opisywanego w Talmudzie demona, morskiego potwora), opuścił stocznię Howaldtswerke-Deutsche Werft w Kilonii i wyruszył w długą podróż do portu macierzystego w bazie marynarki wojennej w Hajfie. Dotrze tam dopiero pod koniec stycznia.
Załogę piątego okrętu podwodnego typu 800, a zarazem drugiego przedstawiciela zmodernizowanego typu, stanowi około pięćdziesięciu osób. Na jego pokładzie znajduje się minimalna liczba systemów, które pozwolą na marynarzom na przetrwanie podróży i ewentualną samoobronę. Dopiero w Izraelu zostaną zainstalowane rodzime systemy bojowe. Prace mogą potrwać nawet kilka miesięcy. W Hajfie okręt znajdować się będzie w specjalnym doku, który zapewni oddzielne stacjonowanie, wygodny dostęp załogi i, co najważniejsze, skryte pozostawanie w bazie. Ponadto w tak zaprojektowanym doku okręt będzie mógł pełnić dyżur dwadzieścia cztery godziny na dobę.
Podczas rejsu Rahab zatrzyma się w miejscu, w którym doszło do katastrofy Dakara (eksbrytyjski HMS Totem zakupiony w 1965 roku), okrętu podwodnego idącego z Portsmouth w Wielkiej Brytanii do Hajfy. W styczniu 1968 roku Dakar zatonął na Morzu Śródziemnym między Kretą a Cyprem. Załoga Rahaba uczci pamięć poległych na morzu sześćdziesięciu dziewięciu marynarzy.
Rahab i Tanin, czwarty z zamówionych Dolfinów, wyposażone są w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu nie są zmuszone do częstego wynurzania się w celu naładowania akumulatorów. Są to jednostki dłuższe i o większym zanurzeniu od budowanych dla Izraela w latach dziewięćdziesiątych okrętów typu 800. Dowództwo izraelskiej marynarki wojennej jest przekonane, że nowe okręty zwiększą zdolności pozyskiwania danych wywiadowczych. Okręt podwodny wygrywa z dronami, które mogą być zestrzelone. Okręt z napędem niezależnym od powietrza może pozostawać w zanurzeniu przez dłuższy czas i nie narazić się na wykrycie.
(jpost.com; fot. Ilan Rom, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe)