Koncern Patria opracował i przetestował nową modernizację znanych transporterów opancerzonych: XA-220 w układzie 6 × 6. Prace nad nowym wariantem finansowane były ze środków własnych koncernu. Zmiany są dość szerokie, gdyż konstrukcją bazową dla modyfikacji był transporter XA-180.
Pojazd ten jest napędzany jest silnikiem dieslowskim Valmet o mocy 295 koni mechanicznych i zblokowanym z automatyczną skrzynią biegów. W wariancie XA-220 zamontowano silnik Cummins ISLe 8.9 o większej mocy i ten sam rodzaj skrzyni biegów. Ulepszono również instalację elektryczną i oprzyrządowanie, w tym akumulatory AGM NATO 6T o pojemności 240 amperogodzin oraz pokładowe ładowarki do akumulatorów o pojemności 60 amperogodzin. Wyposażone są one w panele zasilające z wyjściami USB.
Oryginalne reflektory i tylne światła pojazdu zastąpiono diodami elektroluminescencyjnymi. Podczas operacji w porze nocnej wykorzystuje się diody świecące, które emitują promieniowanie podczerwone. Dodatkowo XA-220 można wyposażyć w kamery dzienne i nocne. Aby zwiększyć mobilność pojazdu ulepszono zawieszenie i wstawiono nowe amortyzatory. Wprowadzone zmiany w układzie kierowniczym mają przyczynić się do zmniejszenia zmęczenia kierowcy. W pojeździe zamontowano również system przeciwpożarowy przedziałów silnika i załogi, produkt firmy Kidde-Deugra.
Pojazd może być dodatkowo dopancerzony, ale stracił możliwość pływania. Na dachu można zamontować maksymalnie dwa karabiny maszynowe, które obsługiwane są ręcznie przez żołnierzy, co umożliwiają im dwa włazy. Na lewym boku kadłuba nad tylną osią znajdują się łańcuchy przeciwślizgowe przeznaczone do zakładania na koła.
Zobacz też: Sukces Patrii w Australii
(janes.com; na zdjęciu transporter opancerzony XA-185)