Jak podaje marcowy numer miesięcznika „AIR International”, obecny rejs lotniskowca USS Carl Vinson (CVN 70) może się okazać ostatnim dla F/A-18C z US Navy. Zarówno zaokrętowana na Vinsonie VFA-34 „Blue Blasters”, jak i dwie pozostałe bojowe eskadry Hornetów, VFA-37 „Bulls” i VFA-83 „Rampagers”, już w najbliższych miesiącach mają przesiąść się na Super Hornety.
Wiadomość tę 6 marca potwierdziła strona internetowa Navy Times. Po przeprowadzeniu dwóch odrębnych analiz amerykańska marynarka postanowiła skreślić ze stanu łącznie 136 z posiadanych F/A-18 w wersjach A–D. Sześćdziesiąt sześć najbardziej wysłużonych płatowców zostanie zastąpione nowymi F/A-18E/F zakupionymi ze środków na lata budżetowe 2017–2020.
Spisane na straty zostaną przede wszystkim te Hornety, którym wyczerpały się resursy lub których doprowadzenie do stanu używalności byłoby zbyt kosztowne i czasochłonne. Decyzja taka ma przynieść marynarce oszczędności w kosztach serwisowych rzędu 976 milionów dolarów. Ze starych samolotów można będzie też zdemontować wszystkie pełnowartościowe części zamienne.
Wycofanie klasycznych F/A-18 ze służby w US Navy nie sprawi jednak, że już na zawsze i całkowicie znikną one z pokładów lotniskowców. Hornety będące w najlepszym stanie technicznym, na razie nieprzeznaczone do kasacji, posłużą bowiem do wzmocnienia zasobów Korpusu Piechoty Morskiej, który będzie kontynuował działania na tym typie do czasu zakończenia dostaw F-35B/C.
Rzeczniczka marynarki, kapitan Lauren Chatmas, potwierdziła, że wszystkie trzy pierwszoliniowe eskadry nadal latające na F/A-18C otrzymają Super Hornety najpóźniej do końca 2019 roku. W ostatniej kolejności, dopiero gdy zabezpieczone zostaną stany liczbowe jednostek bojowych, szkoleniowych i rezerwy US Navy, specjalnie zmodyfikowane F/A-18E/F trafią do eskadry reprezentacyjnej „Blue Angels”.
Zobacz też: Eskadra US Marine Corps zastępuje F/A-18C Lightningami
(navytimes.com, „AIR International” 3/2018; na fot. flagowy F/A-18C eskadry VFA-34)