W tym tygodniu z lotniska zakładowego w Yeovil po raz pierwszy wystartował śmigłowiec Leonardo Merlin Mk4. Najnowsza wersja sprawdzonego śmigłowca przeznaczona jest do transportu oddziałów brytyjskiej piechoty morskiej.

Głównym celem inżynierów było lepsze przystosowanie śmigłowców do działań na morzu niż to miało miejsce w przypadku wersji Mk3. Najbardziej widoczną zmianą jest malowanie, z zielonego zostało zmienione na szare – identyczne jakie mają śmigłowce Royal Navy, ale wersję Mk4 odróżnia od nich choćby brak kopuły radaru pod kokpitem. Ponadto wirnik nośny i belka ogonowe są składane, co ułatwi manewrowanie na pokładach okrętów. Wreszcie znacznej modernizacji zostało poddane cale wyposażenie awioniczne. Dzięki tym modernizacjom Merliny Mk4 będą stanowiły trzon śmigłowcowej floty Royal Marines przez kilka dekad.

Pierwszy egzemplarz ma być gotowy do służby pod koniec 2017 roku, a wszystkie dwadzieścia pięć śmigłowców zostanie zmodernizowanych do końca 2020 roku. Znajdą się one na wyposażeniu 845. i 846. Eskadry, które obecnie używają Merlinów Mk3 i Mk3i.

Zobacz też: Pierwszy zmodernizowany Merlin HC Mk3 dostarczony Royal Navy

(defense-aerospace.com, fot. Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Maciej Hypś, konflikty.pl