Odbywające się w Stambule targi zbrojeniowe IDEF 2019 były dla tureckiej firmy Otokar okazją do prezentacji dwóch nowych modeli wozów opancerzonych. Pierwszym jest nowy wariant samochodu Ural, a drugim – pojazd zupełnie nowy, nazwany Akrep II (na zdjęciu tytułowym).
Ural jest pojazdem modułowym i został zaprojektowany, aby spełniać wiele różnych wymogów sił zbrojnych i innych użytkowników potrzebujących pojazdu w układzie 4 × 4. Dzięki modułowej budowie platforma Urala może być łatwo zaadaptowana do montażu różnego rodzaju wyposażenia, uzbrojenia, opancerzenia zgodnie z wymaganiami klienta. Na IDEF po raz pierwszy zaprezentowano przeznaczony dla sił specjalnych pojazd Ural Special Operations Vehicle (SOV).
Ural SOV został stworzony z myślą o operacjach sił specjalnych. Dzięki opancerzonemu podwoziu i burtom łączy wysoką mobilność taktyczną z dużą odpornością na ostrzał i wybuchy min. Samochodem może jechać pięciu żołnierzy, wliczając kierowcę. Na dachu można zamontować karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra, a z przodu i z tyłu znajdują się miejsca na dwa dodatkowe karabiny kalibru 7,62 milimetra. Tak wyposażony pojazd nadaje się nie tylko do prowadzenia operacji specjalnych, ale także do dalekiego zwiadu.
Akrep II jest owocem wieloletnich doświadczeń producenta w dziedzinie budowy pojazdów opancerzonych. Jest to ogólna nazwa dla całej rodziny pojazdów, które powstaną na wspólnym podwoziu. Pojazd ma dysponować dużą mobilnością taktyczną; w zależności od potrzeb zamawiającego można na nim zainstalować różnego rodzaju uzbrojenia obsługiwane ręcznie i wieżyczki zdalnie sterowane. Także rodzaj silnika pozostaje do wyboru klienta. Na targach zaprezentowano demonstrator technologii Akrep IIe napędzany silnikiem elektrycznym.
– Nasza nowa generacja pojazdów Akrep II bazuje na dziedzictwie opracowanego w 1995 roku wozu Akrep, który mógł zabrać trzech żołnierzy i wiele rodzajów uzbrojenia – powiedział generalny menadżer Otokara Serdar Görgüç. – Akrep odniósł wielki sukces operacyjny w misjach w różnych częściach świata. Akrep II został stworzony, aby sprostać współczesnym wymaganiom dzięki niewielkim rozmiarom, niskiej sylwetce, małej sygnaturze termalnej i akustycznej oraz efektywnemu uzbrojeniu.
– Biorąc pod uwagę ciągle zmieniające się warunki walki i zagrożenia, a także odpowiadając na sugestie i potrzeby naszych klientów, połączyliśmy siły naszych działów rozwoju i wspólnie z AxleTech prezentujemy na tragach elektrycznego Akrepa IIe – dodał Görgüç. – Jest to świadectwo, że nasza firma znajduje się w światowej czołówce stosowania w wozach bojowych najbardziej obiecujących technologii.
Podwozie Akrepa II może stanowić bazę dla szerokiej gamy pojazdów specjalistycznych. Mocna budowa ma pozwalać na zamontowanie wieży z działem kalibru nawet 90 milimetrów. Inne warianty obejmują miedzy innymi pojazd rozpoznawczy i patrolowy.
Zobacz też: Turcja kupi 529 pojazdów Kirpi
(IDEF Daily 2)