Hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe Navantia ujawniło szczegóły projektu nowych wielozadaniowych fregat typu F-110, które w przyszłości zastąpią fregaty hiszpańskiej marynarki wojennej typu Santa Maria. Wiele z nich było już wiadomych wcześniej, ale teraz mamy do czynienia z wyznaczeniem terminów realizacji poszczególnych etapów. Najnowsze informacje przekazał mediom Francisco Vilchez Rodriguez, dyrektor programu F-110, podczas paryskich ekspozycji Euronaval. – Celem nadrzędnym jest przejście do fazy szczegółowego projektowania i budowy już w roku 2016. Wówczas możemy myśleć o wprowadzenia do służby w 2022 roku pierwszej z pięciu nowych fregat – powiedział Rodriguez. Z tego wynika, że Hiszpanie kryzys mają już daleko za sobą. Budowa pierwszej jednostki tego typu ma rozpocząć się w 2019 roku.
Opracowane wspólnie przez hiszpański marynarkę wojenną i przedsiębiorstwo Navantia wielozadaniowe fregaty będą naprawdę wielozadaniowe. Hiszpanie chcą, aby nowe jednostki wykonywały szeroką gamę zadań bojowych. W związku z tym wyposażone będą w bezzałogowe systemy nawodne, podwodne i powietrzne. Poza tym wykonywać będą zadania związane ze zwalczaniem min i działaniem w rejonach. Wykorzystywać się je będzie do działań specjalnych, wsparcia medycznego, a także transportu więźniów. Będzie to możliwe dzięki modułowej budowie. Wyposażony zostanie w pięciocalowe działo i dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet pionowego startu. Okręt będzie dysponował modułowym śródokręciem, które będzie dostosowane do rodzaju misji. Niezależnie od tego na pokładzie znajdzie się hangar i lądowisko dla dwóch śmigłowców i bezzałogowych statków latających. Okręt o kadłubie trimarana będzie mieć nadbudówki bez masztów i anteny umieszczone w strukturze nadbudówek. Na ostateczne zatwierdzenie czekają jeszcze decyzje dotyczące jednostki napędowej. Już teraz wiadomo, że będzie to napęd hybrydowy – połączenie turbiny gazowej i napędu dieslowsko-elektrycznego.
Nie podjęto jednak decyzji, który z trzech alternatywnych projektów będzie rozwijany. Oznaczone numerami od jeden do trzy różnią się przede wszystkim kosztami. Decyzja należy do ministerstwa obrony Hiszpanii, ale wiele wskazuje, że będzie to wariant pośredni oznaczony numerem dwa.
(defensenews.co; na zdjęciu fregata przeciwlotnicza F-100 typu Álvaro de Bazán gdzieś na wodach Zatoki Perskiej, fot. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 2nd Class Matthew Bash)