19 stycznia w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsanie przyjęto do służby okręt podwodny Hong Beom-do (numer 079), siódmego przedstawiciela typu 214 (klasyfikowanego w południowoamerykańskiej marynarce wojennej jako typ Son Won Il lub KSS 2). Okręt nosi imię bojownika o niepodległość Korei w latach dwudziestych ubiegłego wieku.
– Biorąc pod uwagę doskonałe możliwości okrętu pod względem utrzymywania się pod wodą bez konieczności wynurzania, jesteśmy pewni, że poprawi to siłę ognia floty podwodnej w naszej marynarce wojennej, która pod tym względem przedstawia się gorzej niż w Korei Północnej – powiedział Choi Hee-kyung, szef zespołu budowy okrętów podwodnych południowokoreańskiej agencji do spraw zamówień obronnych.
Okręt rozpocznie służbę liniową w maju 2018 roku, niezwłocznie po ukończeniu szkolenia i zgrywania załogi. Seul planuje wprowadzić do służby łącznie dziewięć okrętów tego typu. Tyle jednostek zamówiono w dwóch transzach. Pierwsze trzy w 2000 roku, pozostałe – dziewięć lat później. Okręty powstają w lokalnych stoczniach – Hyundai Heavy Industries i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering – na podstawie licencji Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH.
W stoczniach pozostają jeszcze dwa okręty tego typu – Lee Beom-seok i Shin Dol-seok – wodowane odpowiednio w październiku 2016 i listopadzie 2017 roku. Okręty mają wejść do służby nie później niż do końca przyszłego roku. Dopiero w trzeciej dekadzie XXI wieku dostarczane będą okręty podwodne KSS 3, które są zaprojektowane jako produkty w całości lokalne i budowane w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering w Okpo (zobacz też: Koreańskie zbrojenia podwodne).
Pierwsze trzy okręty tego typu – Son Won-il, Jeong Ji i An Jung-geun (na zdjęciu tytułowym) – przyjęto do służby w latach 2007–2009. Kolejne – Kim Jwa-Jin, Yun Bong-gil i Ryu Gwansun – trafiły do południowokoreańskiej marynarki odpowiednia w 2014, 2016 i 2017 roku.
Jednostki tego typu mają wyporność 1800 ton w zanurzeniu, długość 65 metrów i szerokość 6,3 metra. Dysponują napędem niezależnym od powietrza, który pozwala utrzymywać nieprzerwane zanurzenie przez ponad dziesięć dni. Rozwijają prędkość do 20 węzłów i może zejść na głębokość 400 metrów.
Zobacz też: Grecja odbiera ostatnie okręty typu 214
(navaltoday.com, janes.com)