Chińskie zakłady Guizhou Aircraft Industry Corporation dostarczyły 22 marca ostatni egzemplarz samolotu szkolno-treningowego JJ-7A. Tym samym definitywnie dobiegła końca produkcja samolotów z rodziny MiG-21.
Maszyna o numerze 3827 została przekazana jednostce szkolnej z Zhangye w prowincji Gansu w północno-zachodnich Chinach. Łączna produkcja chińskich klonów i wariantów MiG-a-21 szacowana jest na około 2500 egzemplarzy.
MiG-21 jest rekordzistą pod względem długości produkcji. Swego czasu nowoczesny myśliwiec odbył swój pierwszy lot 14 lutego 1956 roku. Produkcja seryjna ruszyła trzy lata później i trwała do roku 1985. Przez ten okres w Związku Radzieckim, Indiach i Czechosłowacji wyprodukowano 11 496 samolotów. MiG-21 ciągle pozostaje na wyposażeniu sił powietrznych Syrii, Indii, Rumunii, Korei Północnej, Kuby i licznych państw afrykańskich.
The very, very, very last MiG-21 derivative was delivered 22 March 2017 being Chinese GAIC JJ7A 3827 to Zhangye AB (ff MiG-21 14/2/1955) pic.twitter.com/1ceZ9CQZE3
— Scramble (@scramble_nl) March 25, 2017
Długi żywot w Chinach
W Chinach produkcję licencyjną myśliwca pod oznaczeniem J-7 uruchomiono w 1965 roku. Samolot doczekał się licznych wariantów i wyjątkowo długiego żywota. Wersje bojowe, szkolne i zdalnie sterowane znajdują się na uzbrojeniu trzynastu państw, w tym Chin, Pakistanu, Sudanu i Nigerii. Ostatnie zamówienie eksportowe złożył Bangladesz, który w 2013 roku odebrał szesnaście J-7BGI.
Przez lata brakowało informacji o rzeczywistej wielkości produkcji chińskich wersji MiG-a-21. Pojawiały się nawet przypuszczenia, że została zakończona po realizacji kontraktu dla Bangladeszu. Tymczasem wersje szkolno-treningowe JJ-7 i FT-7 okazały się mieć dłuższy żywot. JJ-7 został przyjęty do służby w 1988 roku, natomiast będący próbą nadążenia za technologią lat 90. JJ-7A uzyskał państwowe certyfikaty 7 grudnia 1996 roku.
Zakończenie produkcji JJ-7A nie oznacza końca historii chińskich MiG-ów-21. Ciągle trwa rozwój wywodzącego się z JJ-7 szkolno-treningowego JL-9. Z kolei z bojowych J-7 po latach prac i bardzo głębokich zmian wyewoluował chińsko-pakistański JF-17.
Zobacz też: Joram Agmon – pierwszy pogromca MiG-a-21
(scramble.nl)