W komputerach należących do izraelskich eskadr wyposażonych w samoloty F-15 zainstalowano oprogramowanie wspomagające pilota w razie zaistnienia niebezpieczeństwa w trakcie startu. Do tej pory takie oprogramowanie wykorzystywane było jedynie w eskadrach korzystających z F-16.
Zadaniem programu jest obliczenie i przekazane załodze startującego samolotu jak należy postąpić w razie wystąpienia niespodziewanej usterki. Informacja przekazywana jest pilotom jeszcze zanim wsiądą do kokpitów.
Do programu zostały wprowadzone wszelkie dane dotyczące samolotów F-15 oraz pasów startowych w bazach Tel Nof i Hatzerim, gdzie stacjonują eskadry F-15. W czasie planowania misji na ziemi do komputera wprowadzane są wszelkiego rodzaju parametry dotyczące stanu pasa startowego, konfiguracji samolotu czy warunków pogodowych. System bierze pod uwagę na przykład ilość wody na pasie, temperaturę, masę samolotu czy jego uzbrojenie. Po obliczeniach pokazuje, jak ma postąpić załoga w zależności od momentu wystąpienia i rodzaju awarii. Ponieważ odpowiedzi znane są już przed startem piloci nie tracą cennego czasu na zastanawianie się nad rozwiązaniem kryzysowej sytuacji.
Program bierze pod uwagę optymalną prędkość z jaką samolot powinien poruszać się po pasie startowym. Określa także, na jakim odcinku i przy jakiej prędkości załoga będzie w stanie przerwać start i bezpiecznie wyhamować w razie wystąpienia awarii. Przykładowo, jeśli w czasie startu po przejechaniu jednej trzeciej długości pasa i nabraniu określonej prędkości zgaśnie jeden silnik, dzięki danym uzyskanym z programu przed rozpoczęciem rozbiegu pilot będzie wiedział czy ma kontynuować start na jednym silniku czy może go przerwać i rozpocząć hamowanie.
(iaf.org.il, fot. Maciej Hypś, konflikty.pl)