Według nieoficjalnych doniesień znajdujący się na wczesnym etapie budowy lotniskowiec typu 002 może zostać od początku wyposażony w katapulty elektromagnetyczne. W ubiegłym miesiącu poinformowano o udanym teście chińskiego EMALS-a.
Większe znaczenie niż próba mają mieć jednak bardzo zachęcające rezultaty prac nad Zintegrowanym Systemem Napędowym (IPS) prowadzone przez zespół wiceadmirała Ma Weiminga. Sam Ma składał rzekomo w kuluarach zakończonego w ubiegłym tygodniu zjazdu Komunistycznej Partii Chin entuzjastyczne relacje na temat zarówno IPS, jak i EMALS. Miał nawet stwierdzić, jakoby chiński projekt katapulty elektromagnetycznej był bardziej zaawansowany i niezawodny niż amerykański odpowiednik. Pozytywne raporty zachęciły Centralną Komisję Wojskową do wyrażenia zgody na wyposażenie lotniskowca typu 002 w Zintegrowany System Napędowy i EMALS.
Wcześniej chińscy decydenci mieli uznać, że instalacje katapult elektromagnetycznych na lotniskowcach z napędem konwencjonalnym mija się z celem. Okręty nie były zwyczajnie w stanie wytworzyć dostatecznej ilości energii. Sukces prac nad Zintegrowanego Systemu Napędu Elektrycznego (IEPS) rozwiązuje ten problem. W układzie takim okrętowy układ energetyczny wytwarza wyłącznie energię elektryczną używaną następnie do zasilania urządzeń napędowych i innych systemów pokładowych.
IEPS pojawia się także w kontekście obdarzonych wysoką nadwyżką mocy niszczycieli typu 055 oraz ich ewentualnego uzbrojenia w działa elektromagnetyczne i lasery. W jednym z wywiadów telewizyjnych wiceadmirał Ma przedstawił „rozwiązanie problemów z wysokoenergetycznym uzbrojeniem” jako jeden z głównych celów stawianych przed Zintegrowanym Systemem Napędowym.
Jednocześnie pojawia się więcej przecieków na temat lotniskowca typu 002. Według danych opracowanych przez dziennik South China Morning Post okręt będzie miał wyporność rzędu 80 tysięcy ton i długość 320 metrów. W skład skrzydła lotniczego wejdzie 36–48 myśliwców J-15 (zobacz też: J-20 myśliwcem pokładowym?) i cztery samoloty wczesnego ostrzegania.
Zobacz też: Chiny testują nowy napęd okrętów podwodnych
(scmp.com)