Mogłoby się wydawać, że przyszłość lotniskowców typu Ford w US Navy jawi się już w jasnych kolorach. Niemal pewny staje się wspólny zakup materiałów na USS Johna F. Kennedy’ego (CVN 79) i USS Enterprise (CVN 80). Pojawia się też możliwość szybszego przygotowania stoczni do budowy czwartego okrętu, CVN 81. Tymczasem okazuje się, że USS Gerald R. Ford (CVN 78) ma już następne problemy.
Jak podał na początku maja serwis Bloomberg, po usterce w obrębie układu napędowego Forda, która wystąpiła w trakcie prób morskich w kwietniu ubiegłego roku, w styczniu zdarzyła się kolejna tego typu awaria. Sprawy ze względów politycznych nie nagłaśniano. Dopiero po wielu tygodniach marynarka ujawniła, że przedwczesny powrót do portu jej najdroższego okrętu wymusiło przegrzewanie się jednej z głównych przekładni, które przekazują moc na śruby napędowe.
Producent lotniskowca, spółka Huntington Ingalls Industries, uznała, że powodem styczniowej awarii były wady fabryczne jednego z podzespołów. Wytwórcą tego elementu ponoć mógł być zakład General Electric w Lynn w stanie Massachusetts. Nawet jednak jeżeli marynarka zdecyduje się na dochodzenie swoich roszczeń wobec stoczni i jej poddostawcy, zdaniem dyrektor jednego z wydziałów instytucji kontrolnej Government Accountability Office, Shelby Oakley, szanse na uzyskanie jakiejkolwiek rekompensaty są niewielkie.
To jednak nie wszystkie z najświeższych problemów Forda. Lotniskowiec ma bowiem także kłopoty z bezpiecznym funkcjonowaniem superwydajnych podnośników uzbrojenia. Urządzenia te odpowiadają za transport bomb i pocisków z magazynów na pokład lotniczy i hangarowy. Spośród jedenastu nowych wind uzbrojenia używane są tylko dwie, i to tylko w celu zdiagnozowania problemów z systemem.
Naprawa wind Geralda R. Forda ma podnieść cenę zakupu lotniskowca z 12,9 do nieco ponad 13 miliardów dolarów, a problemy z przekładniami opóźnią program jego prób o cztery miesiące. Choć jednostka formalnie jest w służbie już od lipca ubiegłego roku i jest do niej przypisane jedno ze skrzydeł lotnictwa pokładowego, pierwszy rejs operacyjny spodziewany jest nie wcześniej niż w 2022 roku.
Zobacz też: Ruszyła budowa trzeciego chińskiego lotniskowca
(bloomberg.com; na fot. starszy typ podnośnika uzbrojenia na lotniskowcu USS Abraham Lincoln)