Cztery lata temu na targach Farnborough International Airshow Embraer pokazał komputerowe wizualizacje swojego nowego samolotu transportowego KC-390. Dwa lata temu zaprezentował już prawdziwe zdjęcia z montażu pierwszego prototypu. W tym roku na wystawie znalazł się cały samolot. KC-390 wchodzi na rynek.
Chociaż program od czasu do czasu wstrzymywany jest przez problemy budżetowe, to producent zapewnia, że wszystko co najgorsze należy do historii. Aktualnie samolot przechodzi testy w celu uzyskania cywilnych i wojskowych certyfikatów, a w drugiej połowie przyszłego roku ma zostać ogłoszona wstępna gotowość operacyjna. Do prób wykorzystywane są dwa istniejące prototypy o numerach 001 i 002, który swój pierwszy lot odbył 28 kwietnia tego roku. Aktualnie badane są instalacje: paliwowa, ciśnieniowa, awioniczna oraz odlodzeniowa. W następnej kolejności zaplanowane jest tankowanie w powietrzu „na sucho” oraz loty z silnym bocznym wiatrem.
Na razie wszystkie osiągane parametry samolotu są zgodne z projektowanymi. Odbyły się już próbne desantowania z wykorzystaniem spadochroniarzy brazylijskich sił zbrojnych. Skoczkowie wyskakiwali swobodnie oraz przy użyciu liny automatycznie otwierającej spadochron; wykorzystując boczne drzwi oraz rampę. Odbyły się też próby ze spadochronami wyciągającymi z ładowni ciężkie palety. Także pierwsze próby dotyczące tankowania w powietrzu wypadają pomyślnie i KC-390 będzie mógł tankować inne statki powietrzne w zakresie prędkości od 120 węzłów do 0,7 Macha. Oznacza to, że także śmigłowce (Brazylia posiada odpowiednio wyposażone Caracale) będą mogły pobierać w locie paliwo z KC-390.
Strategicznymi partnerami Brazylii w realizacji programu KC-390 są Argentyna, Portugalia i Czechy. U naszych sąsiadów produkowane są drzwi desantowe, rampa załadunkowa, części skrzydeł oraz tylna część kadłuba. Mimo tego, na razie żadne z państw poza Brazylią nie zamówiło jeszcze tych samolotów. Brazylia zamówiła dwadzieścia osiem maszyn seryjnych plus dwie prototypowe. Po zakończeniu targów samolot poleci na prezentacje do nieujawnionych państw w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie.
(Informacja własna, fot. Embraer)