Kazachstan chce zostać głównym dostawcą pojazdów opancerzonych do Azerbejdżanu. Według oficjalnych informacji jak na razie na linii Baku–Astana nie podpisano żadnego porozumienia ilościowego. Jeśli dojdzie do jego sygnowania pojazdy będą montowane w lokalnych zakładach spółki w Astanie, otwartych w ubiegłym roku. Szefostwo Kazakhstan Paramount Engineering twierdzi, że fabryka jest zdolna do produkcji dwustu pojazdów rocznie, obecnie zaś moce przerobowe zapewniają produkcję na poziomie 120 na rok.
Arłany weszły do służby liniowej w kazachskich siłach zbrojnych w grudniu ubiegłego roku, zaś pierwszy pojazd wyjechał z fabryki w sierpniu roku 2016. Mają stać się hitem eksportowym, ale jak dotąd transportery opancerzone tego typu udało się sprzedać tylko Jordanii. Nieoficjalnie mówi się o planach sprzedaży brazylijskim i gabońskim wojskom lądowym.
Arłan (Wilk) jest transporterem opancerzonym o zwiększonej odporności na wybuchy min, produkowanym przez Kazakhstan Paramount Engineering (KPE), spółkę której udziałowcami są Kazakhstan Engineering Distribution i Paramount Group z Republiki Południowej Afryki.
Jest to modyfikacja południowoafrykańskiego Maraudera, przystosowanego do kazachskich, zimowych warunków. Przewozić może do dziesięciu żołnierzy, w tym dwóch członków załogi. Przestrzeń ładunkowa pozwala na zabranie do czterech ton uzbrojenia lub wyposażenia, w tym urządzeń optoelektronicznych lub zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia.
Oprócz pełnienia roli transportera opancerzonego może służyć również jako platforma do odpalania rakiet i wóz wsparcia ogniowego. W podstawowej wersji wyposażony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra. Według spółki Paramount Group opancerzenie pojazdu kształtuje się na poziomie 3A i 3B, co zapewnia ochronę przed wybuchem ośmiu kilogramów trotylu pod kadłubem lub pod każdym z kół. Ochrona na poziomie 3 według normy STANAG 4569 zapewnia odporność Arłana na ostrzał z pocisków kalibru do 12,7 milimetra.
Napędzany jest silnikiem Cumminsa o mocy 285 koni mechanicznych i może poruszać się z maksymalną prędkością 120 kilometrów na godzinę, na jednym baku przejedzie około 700 kilometrów. Maraudery służą w siłach zbrojnych Algierii, Azerbejdżanu, Jordanii, Kazachstanu i Republiki Południowej Afryki.
Zobacz też: Bwp Mbombe 8 ujawniony
(defenseworld.net, quwa.org, azeridaily.com)