Jak donosi Vertical Magazine, kanadyjska senacka komisja do spraw bezpieczeństwa narodowego i obrony poważnie pochyla się nad sprawą używanych przez siły powietrzne tego kraju dziewięćdziesięciu pięciu CH-146 Griffonów. Są to maszyny wywodzące się z cywilnego Bella 412. Dla starzejącej się floty CH-146 rozważane są dwie opcje: modernizacja posiadanych śmigłowców lub zastąpienie ich nowymi.
Członkowie komisji zauważyli konieczność zapewnienia ochrony piętnastu śmigłowcom CH-147F Chinook, które doskonale wkomponowują się w działania kanadyjskich wojsk lądowych, oraz bezpieczeństwa załóg wykonujących bojowe misje poszukiwawczo-ratownicze. Chcieliby także, aby liczba Chinooków wzrosła do trzydziestu sześciu.
Zaskoczeniem natomiast jest propozycja zakupu przez Royal Canadian Air Force śmigłowców uderzeniowych. Zastąpić Griffony, borykające się z trudnościami podczas operacji w Afganistanie, miałoby pięćdziesiąt pięć nowych wiropłatów podobnej klasy oraz dwadzieścia cztery maszyny uderzeniowe z prawdziwego zdarzenia.
Wprawdzie typ rozważanych śmigłowców bojowych oficjalnie nie został sprecyzowany, jednak domyślać się można, że po rozmowach Kanadyjczyków z partnerami z NATO liczącym się kandydatem jest AH-64 Apache. Maszyny te okazały się newralgiczne na przykład dla operacji wojskowych prowadzonych przez Holandię w Mali – gdzie wykorzystywane są też konkurencyjne wiropłaty i nie wszystkie pojazdy radzą sobie dobrze.
Potencjalny zakup AH-64 miałby uczynić śmigłowce Royal Canadian Air Force niezależnymi od eskorty uzbrojonych maszyn sojuszników. Doskonale wpisywałby się też w dobre relacje Kanady z Boeingiem, podtrzymane decyzją o zakupie F/A-18E/F. Komisja nalega, aby rząd potraktował sprawę następców CH-146 priorytetowo.
Wspomniana komisja zarekomendowała także wzmocnienie floty śmigłowców ratowniczych CH-149 Cormorant przez uzdatnienie do lotu siedmiu VH-71, zakupionych z przeznaczeniem na części zamienne. To z kolei miałoby odciążyć CH-146 używane do ratownictwa, przystosowane do tej roli słabiej niż duże śmigłowce.
Zobacz też: Kanada: Długie zawieszenie lotów CH-148 Cyclone’ów
(verticalmag.com)