Rząd Iraku podpisał z Korea Aerospace Industries wart 1,1 miliarda dolarów kontrakt na dostawę dwudziestu czterech samolotów szkolenia zaawansowanego T-50. Będzie to drugi po Indonezji zagraniczny użytkownik tych samolotów.

Pierwsza maszyna ma zostać dostarczona w kwietniu 2016, a pozostałe w ciągu roku od tego momentu. Umowa obejmuje również wyszkolenie pewnej liczby irackich pilotów, a osobne porozumienie dotyczy zapewnienia wsparcia technicznego dla samolotów przez kolejne dwadzieścia lat. Podnosi to wartość całej umowy do ponad dwóch miliardów dolarów. W irackim przetargu T-50 pokonał L-159, Hawka 128 i Jaka-130. Nowe samoloty będą wykorzystywane do szkolenia pilotów F-16.

Irackie samoloty mają bazować na wielozadaniowej wersji FA-50, która może być wykorzystywana zarówno jako maszyna LIFT, jak i lekki samolot bojowy. Używane przez Koreę FA-50 są wyposażone w system transmisji danych Link 16, radar Elta Systems EL/M-2032, urządzenie ostrzegające przed opromieniowaniem i system noktowizyjny. Samolot jest napędzany silnikiem General Electric F404. Jego stałe uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 milimetrów, a dodatkowo może przenosić do 4500 kilogramów innego uzbrojenia.

Obecnie T-50 startuje również w przetargach w Botswanie, Chile, Filipinach i – w ramach programu T-X, który ma wyłonić następcę T-38 Talon – w Stanach Zjednoczonych.

(flightglobal.com)