Program budowy okrętów typu Scorpène dla indyjskiej marynarki wojennej i okoliczności towarzyszące, w szczególności wyciek informacji z koncernu DCNS, dostarczają nam kolejnych ciekawych informacji. 12 stycznia w stoczni Mazagon Dock Ltd. (MDL) w Mumbaju zwodowano drugą indyjską Scorpène (w Indiach klasyfikowaną jako typ Kalvari). Planuje się, że w najbliższych miesiącach okręt rozpocznie próby morskie, zaś do służby trafi najpóźniej wraz z końcem 2017 roku. Jednak jak się okazuje przez kilka następnych lat okręt podwodny może nie zostać uzbrojony w torpedy.
Kuriozalna sytuacja wynika z anulowania przez Nowe Delhi kontraktu na zakup 98 ciężkich torped Black Shark, produkowanych przez Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS), należącą do koncernu Leonardo. Z umowy zrezygnowano w związku ze skandalem korupcyjnym, do którego doszło przy okazji kupna 12 śmigłowców AW101, przeznaczonych do transportu VIP-ów.
Być może torpedy uda się pozyskać w szybkim tempie, ale obecne szacunki indyjskiej marynarki wojennej nie są zbyt optymistyczne. Przewiduje się, że mogą one trafić na uzbrojenie INS Khanderi nawet za 5-6 lat. Obecnie w grę wchodzi pozyskanie torped SeaHake mod4 od niemieckiego Atlas Elektronik lub ciężkich torped Varunastra. Pierwsze oferowane są przez spółkę joint-venture złożoną z Pipavav Defence and Offshore Engineering i Atlas Elektronik. Torpedy Varunastra przystosowano jak na razie do odpalania z pokładów okrętów nawodnych, trwają jednak prace nad stworzeniem wersji odpalanej przez okręty podwodne.
Ogółem zostanie zbudowanych sześć okrętów podwodnych tego typu dla Indii, choć w listopadzie ubiegłego roku pojawiły się pogłoski o możliwym rozszerzeniu zamówienia o kolejne 3 okręty, zgodnie z klauzulą zawartą w pierwotnym kontrakcie. Do tej pory powstały dwa okręty indyjskiego typu Kalvari. Pierwszą jednostkę, INS Kalvari, zwodowano w kwietniu 2015 roku, a po sześciu miesiącach wyruszyła na pierwsze próby na morzu (zobacz: INS Kalvari wychodzi na próby).
(defensenews.com)