Indie rozesłały zapytania o informacje do sześciu producentów okrętów podwodnych. Jest to pierwsza faza przetargu, którego celem jest budowa i dostarczenie indyjskiej marynarce wojennej sześciu okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza. Całość została nazwana Project 75(I).
Zapytania zostały wysłane do następujących firm: ThyssenKrupp Marine Systems (Niemcy), Naval Group (Francja), Navantia (Hiszpania), Saab (Szwecja), Biuro Konstrukcyjne Rubin (Rosja) i konsorcjum Mitsubishi Heavy Industries z Kawasaki Heavy Industries (Japonia).
Jest to kolejne przedsięwzięcie z udziałem japońskiego przemysłu zbrojeniowego od czasu zniesienia przez rząd japoński samoograniczenia w eksporcie uzbrojenia. Japończycy proponują w indyjskim przetargu okręty podwodne typu Sōryū, które zaliczają się do światowej czołówki jednostek z napędem AIP. Ponadto wybór tych jednostek zacieśniłby dodatkowo strategiczne relacje łączące oba kraje. Oba kraje od miesięcy prowadzą negocjacje w sprawie zakupu przez Indie łodzi latających ShinMaywa US-2, które jeśli zakończą się sukcesem, będą największą umową eksportową japońskiego przemysłu zbrojeniowego od czasu zniesienia ograniczeń. Ponadto zwycięstwo japońskiego konsorcjum zrekompensowałoby mu porażkę w przetargu australijskim, gdzie wygrała zaproponowana przez Francję Barracuda.
Jednak droga do wygranej nie będzie łatwa. Po pierwsze Sōryū jest największym, a co za tym idzie – najdroższym w zakupie i utrzymaniu spośród oferowanych Indiom okrętów. Jego wyporność w zanurzeniu wynosi 4200 ton, podczas gdy inni konkurenci oferują okręty dwa (S-80 Plus 2400 ton), a nawet prawie cztery razy mniejsze (Amur 1100 ton). Drugim problemem może być fakt, że już teraz Indie mają w uzbrojeniu okręty podwodne trzech różnych producentów i wprowadzenie kolejnego oznaczać będzie kolejną komplikację logistyczną. Nie wiadomo też, jaka będzie postawa japońskiego rządu wobec indyjskiego żądania transferu technologii i budowy tych okrętów wspólnie z indyjskim partnerem w ramach doktryny „Make in India”.
(thediplomat.com)