Przedsiębiorstwo Awiastar-SP poinformowało, że pierwszy seryjny Ił-76MD-90A przeszedł wstępną fazę testów fabrycznych. W finalnym etapie maszyna odbyła sześciogodzinny lot z przyzakładowego lotniska w Uljanowsku do instytutu lotów doświadczalnych w mieście Żukowskij w obwodzie moskiewskim.
Za sterami samolotu siedział renomowany rosyjski pilot oblatywacz Nikołaj Kuimow, który stwierdził, że lot zakończył się sukcesem. Nie zgłosił żadnych problemów w powietrzu i potwierdził poprawność wszystkich parametrów lotu. Główny konstruktor samolotu Andriej Jurasow powiedział, że podstawowym zadaniem załogi było zbadanie urządzeń do transmisji danych i systemów ostrzegania o bliskości ziemi.
Pierwszy seryjny Ił-76MD-90A jest gotowy do drugiego etapu testów, które potrwają od dwunastu do osiemnastu miesięcy. Program testowy ma zakończyć się w 2018 roku. Do tej pory samolot wykonał trzydzieści osiem lotów w ramach pierwszego etapu prób (zobacz też: Pierwszy lot seryjnego Iła-76MD-90A). Testowały go połączone załogi Iljuszyna i ministerstwa obrony. W ich trakcie skontrolowano działanie trybów zasilania awaryjnego, silników i przyrządów pokładowych oraz charakterystyki lotne maszyny.
Przeprowadzono także serię testów obciążeniowych, później zaś załoga sprawdzała również działanie układu pilotażowo-nawigacyjnego Kupoł-III-76 M(A), instalacji paliwowej, autopilota i aparatury radiowej. W końcowym etapie ćwiczono procedury przerwania lądowania z powodu awarii jednego lub dwóch silników.
Rosyjskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt na dostawę dla lotnictwa wojskowego trzydziestu dziewięciu samolotów tego typu do 2018 roku. Do końca bieżącej dekady zakłady Awiastar-SP mają ambitne plany budowy stu Ił-ów-76MD-90A dla różnych odbiorców w Rosji i za granicą. Obecnie dziesięć samolotów znajduje się na różnych etapach montażu.
(defenseworld.net)