Podczas pakistańskiego salonu zbrojeniowego IDEAS 2018 w Karaczi, który odbył się w dniach 27–30 listopada, zakłady Heavy Industies Taxila (HIT) zaprezentowały bojowy wóz piechoty Viper (Żmija). Powstał on dzięki głębokiej modernizacji gąsienicowego transportera opancerzonego M113. Zmiany są widoczne gołym okiem i sprowadzają się do wydłużenia kadłuba ze spawanych płyt aluminiowych. Zamontowano też kolejną parę kół jezdnych, obecnie jest ich po sześć z każdej strony kadłuba.

Masa pojazdu wzrosła do szesnastu ton, gdyż otrzymał dodatkową warstwą modułowego pancerza, która może być szybko wymieniona. Producent zapewnia, że odporność balistyczna pojazdu kształtuje się na poziomie IV według normy STANAG 4569. W liczbach bezwzględnych załoga zabezpieczona jest przed ostrzałem z pocisków przeciwpancernych kalibru 14,5 milimetra z odległości 200 metrów.

Przedział desantu Vipera ma opuszczaną tylną rampę, przez którą desantuje się dziesięciu żołnierzy. Załoga składa się z trzech osób. Wyposażenie wozu ma nie należeć do najbogatszych, zauważa się przede wszystkim brak wykładzin antyodłamkowych.

Pojazd wyposażono w zdalnie sterowaną wieżę EVPU Turra 30 z armatą automatyczną Szipunow 2A42 kalibru 30 milimetrów i sprzężonym z nią karabinem maszynowym PKT kalibru 7,62 milimetra. Ponadto do modułu uzbrojenia dodano dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M113 Konkurs. Wieżę wyposażono w zestaw czujników i kamer, między innymi dzienny i nocny system obserwacyjno-celowniczy wraz z dalmierzem laserowym.

Słowacki moduł uzbrojenia okazał się lepszy od ukraińskiego BM-7 Parus. Wybór poprzedziły intensywne testy, w tym ogniowe.

Zobacz też: Su-35 dla Pakistanu jako „kara” dla Indii?

(defenseworld.net, janes.com)

Commandernavy, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International