Niezależny serwis Save the Royal Navy informuje o rosnącym opóźnieniu prac nad okrętem podwodnym HMS Audacious (S122) typu Astute. Zwodowana 28 kwietnia 2017 roku jednostka wciąż nie rozpoczęła prób morskich.

W lutym 2017 roku ministerstwo obrony zapewniało, że Audacious wejdzie do służby w listopadzie roku 2018. Minęło od tej daty już ponad pół roku, a wciąż nie wiadomo, kiedy można się spodziewać podniesienia bandery na okręcie. Obecnie wciąż przebywa on w Barrow-in-Furness, gdzie ponad dziesięć lat temu zaczęła się jego budowa.

W styczniu 2018 roku okręt wykonał pierwsze zanurzenie w basenie portowym w Barrow. Pod koniec 2018 roku mały okręt badawczy HMS Magpie (H130) sprawdził głębokość kanału Walney, którym okręt miał wyjść w morze, jakoby niedługo. Pojawiły się też doniesienia, że Audacious rozpocznie próby wiosną roku 2019.

Save the Royal Navy podkreśla, że opóźnienia we wprowadzaniu HMS Audacious do służby odbiją się negatywnie na całej brytyjskiej flocie podwodnej. Jej część uderzeniowa (druga część to podwodne nosiciele pocisków balistycznych) powinna liczyć sześć jednostek, tymczasem liczba ta najprawdopodobniej już wkrótce spadnie do pięciu. HMS Trenchant typu Trafalgar ma bowiem zakończyć służbę już za kilka miesięcy. Nie ma szans, aby Audacious podniósł banderę na czas.

Czy Trenchant może pozostać w służbie dłużej? Teoretycznie tak, o ile kadłub i reaktor są w dobrym stanie. Na dodatek kilka lat temu przeszedł wszechstronną modernizację. Wszystko zależy jednak od procedur związanych z jego wycofaniem – które wcielono już w życie i które da się cofnąć. W tej kwestii zaś ministerstwo obrony milczy jak grób.

HMS Audacious określany jest często jako pierwszy z okrętów tak zwanej batch II, czyli drugiej serii w ramach typu Astute. Doświadczenia z budowy pierwszej serii, liczącej trzy okręty, oraz pierwszych lat ich prób i służby miały posłużyć do ulepszenia projektu serii drugiej. Nieoficjalnie wiadomo, że część modyfikacji dotyczących systemów bojowych wprowadzono także do jednostek batch I, czyli HMS Astute, HMS Ambush i HMS Artful.

W przypadku piątego okrętu typu, HMS Anson, informacji jest jeszcze mniej. Ministerstwo obrony zapowiada próby morskie na początek roku 2020.

Zobacz też: Błąd dowódcy przyczyną kolizji okrętu podwodnego

(savetheroyalnavy.org; na fot. HMS Ambush, drugi okręt typu Astute)

LA(Phot) Stu Hill / Royal Navy / Crown Copyright