Jak podaje oficjalna strona US Navy, 16 grudnia około godziny 11.00 czasu lokalnego w bazie NAS Whidbey Island w stanie Waszyngton na pokładzie Growlera z eskadry VAQ-132 „Scorpions” doszło do bliżej nieokreślonej awarii. W wyniku zdarzenia maszyna została uszkodzona, zaś jej dwuosobową załogę przewieziono śmigłowcem ratowniczym do szpitala w Seattle.
W związku z wypadkiem marynarka podjęła decyzję o profilaktycznym wstrzymaniu lotów wszystkich EA-18G i F/A-18E/F. Zawieszenie lotów może zostać uchylone w przypadku wybranych jednostek – chodzi tu najprawdopodobniej o eskadry na pokładzie lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69), przebywającego obecnie na Morzu Śródziemnym, a być może także inne jednostki rozmieszczone poza terenem USA.
VAQ-132 jest jedną z czterech wyposażonych w EA-18G eskadr ekspedycyjnych wysyłanych do baz lądowych i jedną z czternastu eskadr Growlerów z bazą macierzystą w Whidbey Island. Od czasu zastąpienia EA-6B Prowlerów przez szybsze i dużo hałaśliwsze Growlery baza ta zmaga się z protestami zarówno lokalnych społeczności ze stanu Waszyngton, jak i mieszkańców miast w kanadyjskiej Kolumbii Brytyjskiej. Sprzeciw wywołują także podane do wiadomości publicznej plany przydziału do tej bazy dodatkowych trzydziestu pięciu lub trzydziestu sześciu EA-18G.
Pół roku temu pisaliśmy o powtarzających się problemach z urządzeniami wytwarzającymi tlen do kabin amerykańskich Super Hornetów i Growlerów, co może powodować niedotlenienie lub podtruwanie załóg tlenkiem węgla. Jak donosi lokalny serwis Peninsula Daily News, także i ta awaria nastąpiła w obrębie kabiny samolotu. Żadne ze źródeł nie opisuje jednak dokładnych okoliczności zdarzenia. Ustalaniem przyczyn wypadku zajmie się komisja złożona z inżynierów Naval Air System Command i Boeinga.
Zobacz też: US Navy chce kolejne F/A-18E/F
(navy.mil, peninsuladailynews.com; fot. US Navy / Mass Communication Specialist 1st Class Kenneth G. Takada)