Pojawia się coraz więcej informacji na temat projektu francuskiego lotniskowca nowej generacji. Jak dowiedział się dziennik La Tribune, okręt będzie niemal dwa razy większy niż Charles de Gaulle.
Według źródła gazety we francuskim ministerstwie sił zbrojnych planowana wyporność nowego lotniskowca to co najmniej 70 tysięcy ton. Dla porównania: pełna wyporność Charles’a de Gaulle’a wynosi 42,5 tysiąca ton. Tak duży wzrost rozmiarów okrętu ma związek między innymi z planowanym przystosowaniem lotniskowca do przenoszenia myśliwców nowej generacji FCAS. Już teraz zakłada się, że masa samolotu przekroczy 30 ton, co wymagać będzie chociażby zastosowania większych i mocniejszych podnośników niż w przypadku ważącego tylko 24 tony Rafale’a M.
Rozpoczęcie fazy prac koncepcyjnych nad nowym lotniskowcem ogłosiła minister sił zbrojnych Florence Parly 23 października ubiegłego roku podczas targów Euronaval. Faza ta ma potrwać półtora roku, a jej koszt szacowany jest na 40 milionów euro. Projekt ma następnie zostać poddany ocenie, a decyzja w sprawie budowy następcy Charles’a de Gaulle’a powinna zapaść w latach 2020–2021. Planowany koszt programu lotniskowca nowej generacji to 4,5 miliarda euro, a sam okręt miałby wejść do służby w drugiej połowie lat 30.
Zobacz też: Francja rozpoczęła rozmowy w sprawie EMALS
(latribune.fr)