Francuski rząd planuje zakup czterech C-130J Herculesów, w tym dwóch przystosowanych do tankowania śmigłowców w locie, za około 330 milionów euro. Maszyny te miałyby wspierać działania francuskich sił zbrojnych w Afryce (stąd tak ważna jest zdolność tankowania śmigłowców). Sprawa wzbudziła jednak spore kontrowersje nad Sekwaną, a Airbus przygotowuje się do złożenia konkurencyjnej oferty.

Zgoda Waszyngtonu na transakcję spodziewana jest jeszcze w tym miesiącu. Jednocześnie podana ma być ostateczna cena samolotów. Francuzi mają jednak świadomość, że przewidziany budżet prawdopodobnie okaże się niewystarczający, w związku z czym rozważa się także kupno czterech maszyn używanych lub tylko dwóch nowych C-130J i dwóch używanych C-130H.

Obecnie w Armée de l’air służą trzy typy dużych samolotów transportowych: Transalle C-160, C-130H Herculesy i A400M Atlasy. Te pierwsze już wkrótce mają zakończyć służbę, a ich miejsce zajmą Atlasy, które w założeniu mają być wykorzystywane jako maszyny transportu strategicznego i z czasem także jako latające cysterny. Herculesy stanowiłyby ich uzupełnienie na szczeblu „średnim”.

Problem z zakupem dzielonym – dwa C-130H i dwa C-130J – polega na tym, że powstałaby wówczas swoista mikroflota C-130J. Oznaczałoby to poważny wzrost kosztów obsługi. Z drugiej strony jednak zakup czterech maszyn używanych grozi takimi samymi konsekwencjami ze względu na gorszy stan techniczny samolotów.

Airbus tymczasem, jak przyznał Miguel Angel Morell, szef wydziału inżynierii w Airbus Defence & Space, opracowuje pakiet modernizacyjny dla samolotów transportowych C-295 umożliwiający im spełnianie funkcji latającej cysterny obsługującej między innymi właśnie śmigłowce. Ten sam pakiet ma pasować do samolotów CN-235, których francuskie lotnictwo ma dwadzieścia siedem sztuk. Pierwsze testy pakietu w locie zaplanowano jeszcze na ten rok. Jeśli prace będą postępowały bez opóźnień, rozwiązanie to może się okazać dużo bardziej atrakcyjne finansowo dla Armée de l’air.

(defensenews.com; fot. Guillaume Normand, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)

Guillaume Normand, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic