Podczas odbywających się w dniach 29–31 maja madryckich targów przemysłu obronnego FEINDEF po raz pierwszy pokazano saperski wariant bojowego wozu piechoty Pizarro VCZAP (Vehiculo de Combate para Zapadores). Pojazd opracował i złożyła Santa Bárbara Sistema, hiszpańska filia amerykańskiego koncernu General Dynamics European Land Systems.
Manuel Serrano, szef działu pojazdów opancerzonych spółki, powiedział, że kadłub pojazdu prototypowego złożono w czerwcu 2018 roku w zakładach w Alcalá de Guadaíra i Sewilli. Później dołożono lemiesze, pługi i pozostały osprzęt, po czym wóz przechodził próby w warunkach polowych.
Pizarro VCZAP powstał na bazie ASCOD-a 2, który ma gwarantować lepszą ochronę załogi (kierowcy, strzelca i dowódcy) przed skutkami eksplozji min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Pancerz jest wielowarstwowy i dodatkowo wzmocniony panelami ceramicznymi, które zamontowano na 98% powierzchni. Napędzany jest dieslowskim silnikiem MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 koni mechanicznych z turbodoładowaniem. Producentem jednostki napędowej jest Navantia Motores.
Na wyposażeniu załogi są ponadto narzędzia do robót saperskich, usuwania przeszkód na polu walki i zapewniania przejść w polach minowych. W pojeździe zabudowano także system nawigacji satelitarnej GPS, system zarządzania informacjami LINCE (Leopard Information and Control Equipment) oraz system zarządzania walką dostarczony przez przedsiębiorstwa Indra i Thales. Do samoobrony służyć będzie zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Mini Samson Rafaela z wielkokalibrowym karabinem maszynowym.
#FEINDEF 2019: #General #Dynamics presents Spanish #Pizarro #Engineering #Combat Vehicle https://t.co/aDNexEHy3P
— Army Recognition (@ArmyRecognition) 29 maja 2019
Budowę zainicjowano w ramach drugiego etapu przekazywania hiszpańskim wojskom lądowym gąsienicowych pojazdów rodziny Pizarro. Dla tamtejszej kawalerii przewidziane są osiemdziesiąt trzy pojazdy w wariancie bojowego wozu piechoty z armatą kalibru 30 milimetrów i trzydzieści sześć inżynieryjnych. Wszystkie pojazdy serii produkcyjnej trafią do odbiorcy do 2021 roku.
Dotychczas powstało kilka wariantów tego pojazdu, wszystkie na bazie poprzedniego podwozia, w tym wóz wsparcia z armatą kalibru 105 milimetrów, pojazd dowodzenia (VCPC) i rozpoznawczy (VCOA), a także wóz zabezpieczenia technicznego (VCRE).
Zobacz też: Hiszpania zainteresowana kolejnymi amfibiami AAV7
(armyrecognition.com, janes.com)