Pięć samolotów wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye należących do eskadry VAW-125 „Tigertails” zostało zaokrętowanych na lotniskowiec USS Theodore Roosevelt. Są to pierwsze egzemplarze zmodernizowanych maszyn tego typu skierowane do służby liniowej.

Teraz grupa lotniskowcowa wyruszy w rejs dookoła świata, współpracując po drodze z Piątą, Szóstą i Siódmą Flotą US Navy. Piąta Flota obecnie jest w trakcie operacji zwalczania Państwa Islamskiego i już wcześniej mówiło się, że samoloty z USS Theodore Roosevelt wezmą udział w tej misji. Tymczasem do zaokrętowania przygotowywana jest kolejna eskadra E-2D, a Northrop Grumman przygotowuje się do przekazania US Navy siedemnastego samolotu tego typu.

E-2D został wyposażony w radar APY-9 i nową awionikę oraz „szklany kokpit”. Jednocześnie producent samodzielnie inwestuje w dalsze prace rozwojowe, które mają polegać na umieszczeniu w skrzydłach zbiorników paliwa, co pozwoli wydłużyć czas patrolowania z pięciu do ośmiu godzin. Ruch ten podyktowany jest chęcią zdobycia klientów zagranicznych, gdzie samoloty stacjonowałyby na lądzie, bo US Navy nie widzi potrzeby poprawienia tego parametru. Zamiast tego marynarka woli, aby E-2 uzyskały możliwość tankowania w powietrzu; cel ten ma zostać osiągnięty do 2020 roku.

(flightglobal.com, fot. Northrop Grumman)

Northrop Grumman