Jak ujawniła 31 października oficjalna strona internetowa koncernu Northrop Grumman, 14 lipca wykonano testy tankowania w locie samolotu wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye. Najwyraźniej nie doszedł do skutku wcześniejszy plan, który zapowiadał próby jeszcze pod koniec 2016 roku.

Testy przeprowadzono z udziałem latającej cysterny KC-130 należącej do eskadry doświadczalnej VX-20 przy użyciu dwóch giętkich węży umieszczonych pod skrzydłami Herculesa. W ciągu czterech godzin wykonano dwanaście udanych połączeń, w tym dziesięć na sucho i dwa pełne, podczas których przetoczono około 900 litrów paliwa. W programie prób uczestniczą co najmniej trzy egzemplarze E-2D.

Zainstalowanie na Advanced Hawkeye’ach systemu do uzupełniania paliwa w locie ma dać im możliwość wykonywanie lotów o czasie trwania dłuższym niż siedem godzin, ograniczonym głównie wytrzymałością załogi. W porównaniu z E-2C, zdolnymi do ponadczterogodzinnych lotów bez uzupełniania paliwa, ma to zapewnić amerykańskim dowódcom większą elastyczność wykorzystania tego typu maszyn.

Zobacz też: Indie kupią E-2D dla Vishala?

(northropgrumman.com)

US Navy / Liz Wolter