Saab ogłosił, że Marynarka Wojenna RP zainstaluje opracowany przez niego system Double Eagle na niszczycielu min typu Kormoran II.

Obecnie system Double Eagle znajduje się na wyposażeniu sił morskich szeregu państw na świecie, w tym marynarek wojennych operujących w rejonie Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego. Wysoce efektywny, sprawdzony w trudnych warunkach, podwodny pojazd opracowany do działań przeciwminowych, charakteryzuje się wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii oraz małym profilem ryzyka.

– Marynarka Wojenna RP jako kolejna dołączyła do listy użytkowników systemu Double Eagle, co udowadnia, że zdalnie sterowane pojazdy podwodne (ROV) nadal stanowią podstawowe rozwiązanie, służące do działań przeciwminowych we wszystkich nowoczesnych siłach morskich – powiedziała Agneta Kammeby, Wiceprezes i Szef w Linii Biznesowej Systemów Podwodnych Saab.

Jason Howard, Szef Segmentu Morskiego w regionie Europy i Bliskiego Wschodu w Saab, dodał, że podjęta decyzja „stanowi kolejny dowód na to, że działania Saaba, zainicjowane w celu zwiększenia jego roli na rynku rozwiązań dla Marynarki Wojennej RP, osiągnęły pożądany skutek. W naszej opinii ten sukces sprawia, że szanse Saaba na zagwarantowanie kolejnych dostaw dla polskiej marynarki wzrosną.”

Wykorzystywany do zapewnienia bezpieczeństwa oraz zdolność przeciwminowych na morzu, system Double Eagle jest rozwiązaniem modułowym, opartym na zastosowaniu poszczególnych części, które można rekonfigurować. Dla jego użytkownika to stabilne i niezawodne rozwiązanie, o wyjątkowej wydajności oraz niskim koszcie utrzymania. System Double Eagle, dostępny w wersjach Mk II, Mk III oraz Sarov, jest wykorzystywany przez marynarki wojenne na całym świecie na wielu typach okrętów. Został on również zaadoptowany do użycia w koncepcie craft of opportunities (COOP), gdzie pojazd stanowi integralną część rozwiązania zainstalowanego w kontenerze, który może być umieszczony na pokładzie okrętu.

System Double Eagle nowej generacji jest w stanie przeprowadzać działania zarówno jako autonomiczny pojazd podwodny (AUV) zasilany akumulatorowo oraz zdalnie kierowany pojazd podwodny (ROV) zasilany konwencjonalną wiązką kabli. AUV będzie w stanie odnaleźć i automatycznie podłączyć się do złącza, znajdując się przez cały czas w wodzie. Umożliwi to pobranie zebranych danych oraz naładowanie akumulatorów bez zbędnego ryzyka, występującego podczas wypłynięcia lub odzyskiwania urządzenia.

(informacja prasowa Saaba)